Grönsakssoppa med nybakat bröd!

Lagade en god men enkel Grönsakssoppa av de grönsaker vi hade hemma tillsammans med nybakade fullkorns frallor (har bakat dem förut, recept hittar du på länken). 
 
Ut gick från ett recept men dock tyckte jag att soppan varför tunn och att det var lite för lite grönsaker, så ett tips är att du antigen tillsätter mer grönsaker eller minskar på vatten mängden ^^. Så allt är lite på känsla så du får "känna" dig fram tills du är nöjd.
 
 
 
 
 
 

Grönsakssoppa!

 
4-5 Portioner

Ingredienser:
 
2 Grönsaksbuljongtärningar
1 1/4 Liter vatten
2 Morötter
ca. 1/4 Kålrot
1 Purjolök
1/4 Rotselleri
ca. 2,5 dl Frysta ärtor
2 Palsternackor
1 Litet broccoli huvud
4 msk Mjöl (jag använde fullkorn)*
2,5 dl Mjölk
1,5 dl Grädde
(kan även bara använde mjölk eller grädde, smaksak)
Färsk Basilika
Salt & svartpeppar
Persilja fryst el. färsk, funkar även med spenat
(Maizena redning)
 
* När jag rede av soppa så tyckte jag den var väldigt tunn så i slutet så tillsatte vi maizena redning tills vi blev nöjda med tjockleken. Du kan antingen utesluta mjölet och använda maizena direkt eller annan redning som du vet och kan tills du får önskad konsistens.
 
Jag tror det var alla ingredienserna jag använde om jag nu inte glömde något som är vanligt att man alltid gör :p.
 
 
Börja med att skära grönsakerna i tärningar eller strimlor, koka sedan dem i vattnet tillsammans med buljong knappt tills dem blivit kokta (dock inte ärtorna). Red sedan av soppan genom att vispa samman 2 dl mjölk med mjölet och tillsätt det i soppan och låta det sjuda en stund och nu kan du tillsätta de frysta ärtorna. Ha sedan ner resten av mjölken/grädden, smaka av med salt, peppar, basilika och persilja/spenat. Red eventuellt av med maizena eller om du inte redan har gjort det. Servera med något gott bröd till!
 
 
 
Kram Johanna! :)


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

myveggiesandi.blogg.se

Matlagning med anorexian vid min sida...

RSS 2.0