Fattiga Riddare with a twist!

Godmorgon godmorgon! ^^
 
Som ni vet så är jag ju lite efter med recept uppdateringen eftersom jag inte är inne på datorn varje dag (tidsinställt inlägg). Här om dagen så såg jag på Instagram att en tjej hade ätit Fattiga riddare, direkt så kom det upp massa härliga och mysiga barnminnen i huvudet på mig. Jag har inte ätit det på evigheter bland annat pga av att dem inte är så särskillt nyttiga men jag bestämde mig för att göra min egna smalare och nyttigare version av den.
 
Resultatet blev mumsfilibaba men orginalet är ju giventvis mumsigare (vad jag kan komma ihåg). Denna tolkning är ett bra och nyttigare alternativ för några ljuvliga Fattiga riddare. Passar utmärkt att äta till både lunch, mellis och middag (fast i varierad mängd med mer eller mindre tillbehör)! ;D
Till mina riddare så åt jag dem med sockerfri jordgubbsmarmelad samt lite sirap, dock så har jag inte det på bilden (a). Alltså så blev det rika riddare för mig! ;)
 
 
Dem ser lite torra ut nu när jag inte har något på dem förutom kanel >.<.
 
 
 
 
 
 

Fattiga Riddare with a twist!

 
1  portion 

Ingredienser:
0,5 dl Äggvita eller ett ägg
0,5-1 dl Mandelmjölk eller valfri
Kanel
Sötning efter behag
 
2-3 st Lowcarb bröd eller valfri brödsort som är som toast eller skogaholm
 
  • Blanda alla ingredienserna efter tycke och smak, du kan ta i kanel direkt eller pudra över efter du stekt dem. Doppa sedan några bröd skivor i smeten så långt det räcker tills smeten är slut. Stek dem sedan i lite kokosolja eller smör på vardera sida tills dem blivit gyllene och bruna (tills brödet inte är jätte mjukt och "gojsigt").

Ät dem antingen fattiga med kanel och socker eller med sylt som dem rika ;P. Inte ett måste, du får självklart äta dem hur du vill ^^.
 
Tips! En annan variant som du kan göra är att du har två brödskivor som du lägger skivad banan i mellan. Doppa "mackan" i smeten (det ska inte vara någon kanel i smeten), pudra sedan över kanel på det yttre sidorna på brödet (de sidor som kommer att få stekyta). Stek bananmackan på var sida tills dem tillagats och fått färg. Lovar dig det är super gott, åt det mycket förut när jag kunde äta vad jag ville!
En enklare och mindre kladdigt tips är att du serverar dem med stekta bananbitar vid sidan av ^^. 
 
 
Kram Johanna! :)


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

myveggiesandi.blogg.se

Matlagning med anorexian vid min sida...

RSS 2.0