Thaicurry gryta med pumpa & kikärter!

Hejsan! :)
 
Hoppas att alla har en bra helg så länge, själv så vandrar mina dagar på som vanligt och inget speciellt händer. Jag kör på med mina rutiner som vanligt, en ny dag och ny månad.
 
Jag tänkte bjuda på en stark vegetarisk thaigryta som jag lagade för några dagar sedan till hela familjen. Själv så tycker jag den var väl sisådär den var okej att äta men den är lite för stark i min smak och den var kanske inte någon favorit bland mina föräldrar heller. Tyvärr när vi var och handlade ingredienser så fanns det inte några fräscha citrongräs så vi fick tyvärr skippa det. Jag brukar inte använda det speciellt mycket så jag vet inte vad det gör för stor smak skillnad men det fick bli som det blev.
 
 
 
 

Thaicurry gryta med pumpa & kikärter!

 
4-6 portioner

Ingredienser:
ca. 600g Butternutpumpa
1 Gul lök
2 msk Röd currypaste
1 tsk Spiskummin
1 Citrongräs
1 burk Kikärter
1 burk (280g) Böngroddar
1 påse (80g) Bladspenat
0,5 kruka Koriander
1 Lime
Salt & peppar
 
Ris, bulgur eller annat gryn
 

  • Skala, kärna ur och skär pumpan i bitar. Skala och strimla löken.
  • Fräs löken i 1 msk olja i en gryta eller stor kastrull. Tillsätt pumpa, currypaste och spiskummin. Fräs ytterligare 1 minut. 
  • Banka med baksidan av en kniv på stjälken till citrongräset, tillsätt det till fräset. Tillsätt 4 dl vatten och låt puttra under lock tills pumpan är mjuk.
  • Koka riset enligt anvisningen på ­förpackningen.
  • Häll av och skölj kikärterna. Skölj ­böngroddarna. Tillsätt kikärter, böngroddar och kokosmjölk till grytan. ­Låt koka ihop 5 min.
  • Tillsätt ev mer vatten. Krydda med 3/4 tsk salt och 1 krm peppar. Tillsätt spenaten till grytan.
Servera grytan med ris, färsk ­koriander och klyftad lime.
 
(kopierat från sidan)
 

Kram Johanna! :)


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

myveggiesandi.blogg.se

Matlagning med anorexian vid min sida...

RSS 2.0