En favorit frukost i repris!

Hejsan! :)
 
Hemma i våran kyl så har det legat/ligger lite skalade apelsiner som vi har bara användt skalet på som egentligen har legat lite för tok för länge så den jag to hade blivit lite torr och tråkig i köttet. Det som var hyfsat bra passade jag på att göra denna himmelska Hot & cold chocolate and orangepie som var så länge sedan man gjorde. Den är verkligen en av mina favoriter som jag har skapat själv. Kommer säkert att göra denna igen så småning om eftersom det finns en riven apelsin i kylen kvar som måste ätas upp och för att den är så gudomligt goood (förlåt för jag tjatar om att den är så god men jag tycker verkligen att den är det. jag är väldigt svag för kesoröror när dem är inblandade i ett recept).
I den lilla pajen finns det så mycket av det jag gillar (speciellt keso >.<), älskar kombinationen av choklad och apelsin plus den söta syrligheten som finns där.
 
Rekomenderar denna stark (enligt mina smaklökar), ät den som frukost, mellis/fika eller dessert, you name it! ;)
 
Jag gjorde den liiite lite annorlunda denna gång men ni ser nedan hur jag exakt gjorde min denna gång annars så kan ni kika på det gamla receptet på länken ^^ . Jag tror även att det skulle vara riktigt smarrigt med mandelbotten, det är nog något jag måste testa nästa gång! ;D
 
 
 

Varm & kall chokladpaj med

 

fräsch apelsinfyllning!

 
1 portion 

Pajskalet:
2 msk Valfritt mjöl, tips: mandelmjöl (jag tog pofiber)
2 msk Havregryn
1 msk Pumpapuré *
1 msk Yoghurt
ca. 0,5 msk Stevia
1 tsk Kakaopulver, (mer el. mindre)
2 krm Bakpulver
Lite vätska mjölk/vatten, eller mer puré/yoghurt
 
*Om du inte orkar orkar göra egen pumpapuré, inte har hemma eller av en annan anledning så kan du ersätta med mosad banan eller osötad/vanilg äppelmos.

Apelsinröran:
ca. 1/3  (50g) Apelsinkött, av en medel stor apelsin (mer eller mindre)
0,5 dl Kvarg
0,25 dl Keso*
0,25 dl Mild lättyoghurt eller vanlig
ca. ½ msk Stevia/sötning
Lite vaniljpulver eller essens
Lite rivet apelsinskal


  • Sätt ugnen på 225 C grader. Blanda samman allt till chokladbotten efter smak i en skål och tillsätt lite vätska eller mer yoghurt/pumpapuré osv. Bre ut smeten i en liten ungsform (jag använde min svarta lilla tartlett elle vad den nu heter som botten sitter löst på), ett tips är att blöta skeden lite i vatten i mellan åt då blir det lättare att trycka ut "degen".(Jag gjorde min tunnare på botten med tjockare kanter med du väljer själv hur du vill att ditt pajskal ska vara.)
  • Sätt sedan in den i ugnen och grädda den i ca 8-12 minuter. Ett förslag är att sätta på ugnen på grilleffekt efter ungefär halva tiden för krispigare pajskal.
  • Under tiden pajskalet gräddas så skär du upp apelsinen i små bitar (jag tog även bort själva skalet runt om själva kött delen men du gör som du vill). Ha sedan ner alla ingredienserna i en skål och tillsätt rivet skal efter smak och mer sötning om du vill ha sötare.
När skalet har gräddats klart så är det häller du bara i apelsinröran och toppar med lite apelsinkött och rivet skal!
 
 
 

Kram Johanna! :)


Kommentarer
felicia

ser gott ut :)

Svar: Tack! :)Den är väääldigt god också! ;) ^^
Johanna V

2013-11-26 @ 13:07:40
URL: http://feliciaholmgren.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

myveggiesandi.blogg.se

Matlagning med anorexian vid min sida...

RSS 2.0