Hot and cold chocolate and orange pie!

Godmorgon!
Startade denna morgon med en jätte god varm chokladpajsbotten med en kall smarrig och fräsch apelsinfyllning, gud så gott! ;D
Denna apelsinröra är super smarrig att bara äta som den är som resten av alla kesoröror, passar även utmärkt till chokladhavregryns gröt eller annan gröt ;).
Kan ätas som dessert eller mellis om du önskar ^^.


Senare vid lunch så ska man till sjukhuset och äta för "stöd-lunch" sedan bär det av till skolan för lektioner! :p




Varm & kall chokladpaj med

 

fräsch apelsinfyllning!

 
1 portion 

Pajskalet:
1 msk Vetekli/kuskakli eller valfritt mjöl
2 msk Havregryn (funkar även med 1 msk havre och 1 msk valfritt mjöl)
1 msk Mosad banan eller Osötad/vanlig äppelmos
1 msk Yoghurt
Några droppar stevia amaretto eller annan sötning
1 tsk Kakaopulver, (mer el. mindre)
2 krm Bakpulver

Apelsinröran:
ca. 1/3  (40g) Apelsinkött, av en medel stor apelsin
½ dl Kvarg
0,25 dl Keso*
0,25 dl Mild lättyoghurt eller vanlig
ca. ½ msk Stevia/sötning
Lite rivet apelsinskal

* Om du inte gillar keso så kan du ta mer kvarg, men det blir godare med lite keso i också.

  • Sätt ugnen på 225 C grader. Blanda samman allt till chokladbotten efter smak i en skål. Bre ut smeten i en liten ungsform (jag använde min svarta lilla tartlett elle vad den nu heter som botten sitter löst på), ett tips är att blöta skeden lite i vatten i mellan åt då blir det lättare att trycka ut "degen". Jag gjorde min tunnare på botten med tjockare kanter med du väljer själv hur du vill att ditt pajskal ska vara för tjocklek över den. Sätt sedan in den i ugnen och grädda den i ca 10-14 minuter. Jag tog nog ut min efter ca 10 minuter jag hade även grilleffekten på ugnen efter halva tiden för krispigare pajskal.
  • Under tiden pajskalet gräddas så skär du upp apelsinen i små bitar (jag tog även bort själva skalet runt om själva kött delen men du gör som du vill). Ha sedan ner alla ingredienserna i en skål och tillsätt rivet skal efter smak och mer sötning om du vill ha sötare.
  • När skalet har gräddats klart så är det häller du bara i apelsinröran och toppar med lite apelsinkött och rivet skal, pudra även över lite kanel!



Kram Johanna! :)


Kommentarer
Adele

Men gud så gott, detta måste jag prova!

Svar: Ja, det tycker jag verkligen den är super smarrig!De varma krispiga chokladskalet med den kalla fräscha apelsinröran, mhmhmm al dente! ;D
Johanna V

2013-09-17 @ 16:59:02
URL: http://adele.forme.se


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

myveggiesandi.blogg.se

Matlagning med anorexian vid min sida...

RSS 2.0