Tropisk Mugcake med choklad-avocado kräm!

Godmorgooon Söndag! :)
 
Ahopp idag så är det söndag sista dagen för helgen innan skolan börjar. Själv så lider jag inte så farligt mycket eftersom jag inte är i skolan lika mycket som alla andra(går en personlig upplagd utbildning efter mitt hälsotillstånd).
 
Nu på morgonen så testade jag att göra en tropisk mugcake med färsk mango, banan och en touch av vanilj samt med en hälsosam choklad och avocado frosting som är så yummy, ÄLSKAR verkligen frukt och bär det är så himla gott, speciellt färsk. Skulle kunna äta flera ton eller bara leva på det (inte riktigt men nästan)! ;D
Jag är dock osäker på om just frostingen passar till just denna mugcake pga dens konsistens. Ska testa att använda resten av frostingen på en annan mugcake ^^. 
 
Denna goding försvann fortare ner i magen än vad det gjorde att fixa i ordning den och tillaga den, haha! :p
 
 
 
 
 
 
 
 

Tropisk mugcake med

 

choklad-avocado frosting!


1 portion
 
Mugcake:

0,5 dl Naturell yoghurt eller med vaniljsmak
0,5 dl Äggvita, (1 ägg funkar säkert med)
1 tsk Stevia/ sötning, mer om du vill ha sötare
1/3 Banan, mosad
ca ½ dl (24g) Mango i bitar, fryst eller färsk
1 msk Valfritt mjöl
1 msk Quinoa
(kanske funkar att byta mot mjöl men har ej testat det själv)
0,5-1 krm Vanlijpulver*
Lite vaniljarom*
 
* Om du använder vanilj yoghurt så behöver du inte tillsätta dessa om du vill.
 
 
Avocado-choklad frostingen (valfritt):
 
½ Avocado, (ca. 44g)
1-2 tsk Kakao, mer om du vill ha mer kakao choklad
ca 1,25 msk Naturell yoghurt
Sötning efter smak (kommer ej ihåg hur mkt jag använde)
 
Obs! Jag använde bara hälften av chokladfrostingen men du får gärna använda allt om du vill.
 
 
  • Blanda samman de torra ingredienserna till muggkakan i en skål, tillsätt sedan det blöta och blanda. Smaka sedan av om du vill tillsätta något mer. Häll sedan smeten i en microvänlig skål/mugg och micra på högsta effekt i ca 3 minuter eller tills den har stelnat (tiden kan variera beroende på microoch val av "form").
  • Om du vill testa att ha frostingen till så mixar du samman avocadon och yoghurten till en slät smet tillsätt sedan de övriga ingredienserna efter smak. Bre sedan på frostingen muggkakan.
 
  • Annars så kan du göra någon yoghurtröra med resten av bananen tillsammans med kokosflingor och ev smaksättning som jordnötssmör/nötsmör osv, det skulle nog bli riktigt gott med bananröra kokosflingor efter de passar väldigt bra med tropiska smaker! ;)
 
 
 
 
Kram Johanna! :)
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

myveggiesandi.blogg.se

Matlagning med anorexian vid min sida...

RSS 2.0