Tofu & kikärtsbiffar med grönska!

Nu på kvällen så lagade några riktigt smarriga veganska biffar som är fulla med smak med lite heta beroende på hur mycket krydda man tillsätter. Dem är enkla att göra och tar inte speciellt lång tid att steka. Man kan äta dem tillsammans med potatis, gryn, sallad eller som pålägg på mackan, den passar till det mesta! ^^
 
Jag åt mina biffar tillsammans med sallad och lite grönsaker, medan mina föräldrar åt med ungsrostad potatis halvor samt tzatzikisås. Dock var tanken att vi skulle ha gocamole till men avocadon var lite för mogen så den hade ruttnat så det var lite synd >.<, gott var det ifall! ;D Detta recept kommer att absolut att skrivas ner i min nya receptbok! ;)
 
 
 
 
 

Tofu-kikärtsbiffar!


ca. 4 portioner
 
Ingredienser:

3 dl (ca 1 pkt) Kikärter, sköljda
250 g Silkestofu
1 Lök
1 Vitlöksklyfta
0,5 tsk Salt
0,5 tsk Paprika
1 tsk Basilika
0,5 tsk Spiskummin
Sambal oelek, efter smak
Rivet skal från 1 citron
0,5 dl Ströbröd (jag använde fullkorn)
0,5 dl Mjöl (tog fullkorn)
 
  • Mixa kikärterna med en stavmixer. Tillsätt tofu, lök, vitlök, spiskummin, paprika, basilika, sambal oelek och salt, rör om med en sked. Ha sedan ner mjölet och ströbrödet. Forma smeten till ett par biffar och stek dem i olja tills det fått färg och blivit gyllene.
Servera med valfria tillbehör ex sallad, gryn/potatis eller använda det som pålägg /fyllning till en macka tillsammans med en god sås som tzatziki, gocamole eller någon mild sås.
 
 
Kram Johanna! :)


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

myveggiesandi.blogg.se

Matlagning med anorexian vid min sida...

RSS 2.0