Snabb & lätt Chokladkaka till frulle!

Hellu hellu! ;p
 
Imorse så blev den en super enkel snabb lagad typ av äggchoklad-kaka. Smaksättningen kan du variera hur du vill, ja kommer ge några förslag som passar men ni kan självklart ta andra saker som jag inte skrev ;).
 
Min kaka är lite blekare för jag tog bara en msk och det räckte inte riktigt till, testade även att göra med endast äggvita men det blir inte riktigt lika bra tror jag jämfört med ett helt ägg. Det blev inte lika mycket chokladsmak så den blev ju inte jätte god när den var klar men jag piffade upp den med lite mer tillbehör så gick det bra att äta.
 
Jag tror även att man kan köra smeten i micron också det bör nog funka om man kör högsta effekt någon minut tills den stelnat, i fall man inte orkar köra den i ugnen.
 
 
 
 
 
 

Quick fix Chokladkaka!


1 portion
 
Ingredienser:
1 Ägg
(funkar också med ½ dl Äggvita men rekomenderar ett helt)
1 msk Kokosmjöl
2 msk Kakao
0,75 dl Valfri mjölk (jag tog mandelmjölk)
1 msk Stevia, eller mer (kommer inte ihåg hur mkt jag tog)
En nypa salt
½-1 krm Vaniljpulver
 
Valfritt: Ca 1-1,5 msk Kokosflingor,hackade nötter/flagad mandel eller hackad torkad frukt.
Mandelarom, kokosarom, smörarom, kanske russin ifall någon gillar det inte för att jag vet om det är så gott eller så men :p, osv...
Hoppas det ger dig lite inspiration eller så kanske du fann något som du tyckte lät bra! ;)
 
 
  • Sätt ugnen på 200 C grader. Vispa samman stevia och ägget till det blir fluffigt och fast. Blanda de övriga ingredienserna i en annan skål, vänd sedan ner dem i äggfluffet och blanda. Häll smeten i en ungssäker form och grädda den i ungefär 10-17 minuter (tiden varierar lite beroende på val och ung).
Servera med lite färska bär eller frysta (godast med färska såklart men det är ju inte så billigt att köpa nu) och kanske vaniljkvarg + keso ifall du gillar keso eller en god bärröra :).
 
 
 
 
Kram Johanna! :)


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

myveggiesandi.blogg.se

Matlagning med anorexian vid min sida...

RSS 2.0