Povencalsk färspasta gratäng!

Har testat att laga en vegetarisk/vegansk pastagratäng från en av mina vegetariska favorit bloggare. Denna rätt gjorde jag på fullkorns penne istället för rigatoni som i receptet och det funkade lika bra. Både min mamma och pappa gillade rätten men jag tyckte inte om den speciellt mycket faktiskt. Eftersom jag har svårt att äta pasta så var det inte så lätt heller men jag tyckte att cayennepepparn tog över för mycket så för mig så gick faktiskt inte denna rätt hem hos mig jämfört med hans andra goda recept jag prövat.
 
En rätt som säkert passar dem flesta pasta älskare i smaken och som räcker till många, inte så komplicerad heller. Va inte rädd för att testa bara för att jag inte gillade. Det blev ju trots allt 2/3 som gillade den hemma hos oss! ;p
 
 
 
 
 

Povencalsk färsgratäng med tomat & zucchini!


ca. 5-6 portioner
 
Gratängen:
300 g Pasta, rigatoni (jag använde vanlig fullkorns penne istället)
2 msk Olivolja
2 Vitlöksklyftor
1 Purjolök
400 g Sojafärs, alt. quorn
1,5 tsk Timjan
1,5 tsk Oregano
1 msk Paprikapulver
0,5 tsk Cayennepeppar
1,5 tsk Salt
svartpeppar
2 dl Sojamjölk eller annan växtbaserad mjölk/grädde
 
Toppingen:
1 Zucchini
2 Tomater
1½ dl Mjölkfri ost alt. vanlig
1 tsk Oregano

 

  •  Koka först pastan till gratängen. Fräs purjolök och vitlök i olivoljan tills allt blir genomskinligt. Höj värmen lite och tillsätt sojafärsen. Steka det i någon minut och rör sedan ner kryddorna och sojamjölken. Låt koka in. Blanda färsblandningen med den kokta pastan. Häll ner i en gratängform.

 

  • Toppingen gör du genom att först skiva zucchinin och tomaterna.Varva grönsakerna över pastaröran och toppa med riven mjölkfri ost (eller vanlig) samt torkad oregano. Gratinera gratängen i 200 grader i 30 minuter.

Servera med en god sallad eller några favis grönsaker.

 
 
 
Kram Johanna! :)


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

myveggiesandi.blogg.se

Matlagning med anorexian vid min sida...

RSS 2.0