"OIAJ" with Carrot cake flavour!

Heeej! :)
 
I morse så åt jag en gudomligt god frukost som var så len, krämig, smakrik och väääldigt mättande, *trumvirvel*!
En Carrot cake "OIAJ" (overnight oats in a jar), som man antingen kan förbereda kvällen innan och låta den stå över natten i kylskåpet och äta den direkt ur burken/skålen på morgonen eller så äter du den direkt när du har tillagat den. Jag åt min ljummen men förberede kvällen innan med saker som man göra innan ex vaniljkrämen, riva grönsakerna och lägga i torrvarorna i kastrullen. 
 
Jag rekomenderar denna verkligen, super smaskig med en morotskaka smak som är så goood (a). Den är också väldigt mättande (tycker jag), proteinrik och nyttig (ofc). Jag blev proppmätt på halva portionen, skulle egentligen inte orkat äta hela halva portionen men den var så himmla god så man kunde ju inte sluta äta ! :o ^^
 
Recept från the lovely Sanna, har fått massa idéer och tankar som jag vill testa på olika overnight oats men jag har en del jag vill testa också så det kommer bli lite blandat :p.
 
 
 
 
 
 
 

"OIAJ" with Carrot cake flavour!


1 portion
 

Gröten:
1 dl (40g) Havregryn
50g Finriven gul (eller grön) zucchini
50g Finriven morot
50g morotspuré
2 dl Osötad mandelmjölk, eller valfri mjölk/vätska
2 Äggvitor
0,5 tsk Vaniljarom
1 msk Stevia strö
1 tsk Kanel 
1/4 tsk Kardemumma

Vaniljkrämen:
75 g Kvarg/lättkesella
75 g Minikeso eller valfri
1 msk Philadelphia, valfri fetthalt
1-2 tsk Stevia strö
1/2 tsk Vaniljarom
 
  •  Blanda samman alla ingredienserna i en kastrull till gröten förutom äggvitorna. Koka på medelhög värme i ca 3 -4 minuter. Ha i äggvitorna och rör om hela tiden så att det inte blir äggklumpar. Koka några minuter ytterligare.
  • Mixa samman alla ingredienserna till vaniljkrämen med en stavmixer.
  • Du kan antingen äta gröten i en skål eller varva gröten med vaniljkrämen. Servera den på en gång eller förvara i kylen under natten och ät den kall till frukost dagen efter.
 
 
 
Kram Johanna! :)
Trackback

myveggiesandi.blogg.se

Matlagning med anorexian vid min sida...

RSS 2.0