Majs & kikärtsbullar med grönsaksgratäng!

Till middag så testade jag ett recept på ett par veganska majs och kikärtsbullar som var väldigt annorlunda konsisten mässigt. Dem var krispiga på utsidan och mjuka och goda på insidan, det blev tummen upp för både  pappa och mig (det var bara vi som åt vid middag).
 
Som tillbehör gjorde jag en grönsaksgratäng som jag slängde ihop av lite grönsaksrester som låg. Den innehåller paprika, rotselleri, morot, palsternacka, ½ löken från bollarna, purjolök, färsk oregano (tror jag det är), grädde som sedan allt kryddades av med salt och peppar.
Den blev riktigt bra dock bara lite för lös och för mycket vätska, pappa blev förvånad över att det smakde så gott för att bara vara grönsaker >.<.
Typiskt honom, tror att det inte kan bli super gott och bra med bara grönsaker! :p
 
 
 
Det ser ju inte så frästande eller roligt ut på bilderna men det var det, just nu så ser dem ut som tråkiga och torra havrebollar eller nått liknande xP.
 
 
 
 
 
 
 

Veganska Majs & kikärtsbullar!


10-15 st bollar (beroende på storlek)
 ca. 4 portioner
 
Ingredienser:
1 burk Kikärtor
1,5 dl Majs
1/2 Gul lök
1-2 st Vitlöksklyftor
1 msk Färsk basilika
1,5 msk Fiberhusk
2 msk Pofiber
 
  • Mixa samman allt förutom fiberhusk och profiber, smaka av med peppar och salt. Tillsätt sedan "mjölen" och knåda samman "smeten" med händerna. Forma dem sedan till ett par bollar och lägg dem på ett fat som du ställer in i kylen och låter stå och dra i ett par timmar (står inte hur länge exakt men jag hade min i kylen lite över 2 timmar).
  • Sätt sedan ugnen på 200 C grader och grilla bollarna i ca 15-20 minuter. Servera med valfria tillbehör jag åt med min grönsaksgratäng som jag beskrev där uppe! ^^
 
 
Kram Johanna! :)
 
 
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

myveggiesandi.blogg.se

Matlagning med anorexian vid min sida...

RSS 2.0