Hallon Tarté fylld med krämig choklad mousse!

Hejhej!
 
Imorse så testade jag en av mina idéer som jag hade på min "att göra lista", den blev väldigt god men lite för mäktigt i min smak. Jag vet inte om fyllningen blev mäktigare när man gräddade fyllningen jämfört med när den var kall, fast man åt ju inte samma mängd när den var kall (eftersom man bara smakade av den) som när man skulle äta allt.
Hehe, den passade inte direkt att äta till frukost heller, den är mer som en dessert eller något man kan äta som mellanmål om man vill, så det kändes lite lustigt att äta den för den var lite för efterrättsaktig enligt min smak.
 
Jag har ändrat några grejer i efterhand på receptet så jag hoppas nu att den blir lite bättre och kanske inte lika mäktigt. En liten paj kan ätas av en eller två personer beroende på hur mycket choklad man klarar av att äta efter den är lite mäktig.
Denna rätt är väldigt nyttig som är fylld med hallon och avocado, man kan antingen grädda endast pajskalet och lägga i fyllningen efter eller så gräddar man med fyllning (like I did)! ^^
 
 
 
 
 
 

Hallon Tarté fylld med krämig choklad!

 
1 till 2 Portioner
 

Tartén:
2 msk Valfritt mjöl, (helst mandel-/hasselnötsmjöl)
2 msk Havregryn
2 krm Bakpulver
ca. 1,5-2,5 msk Osötad hallonsylt eller mosade hallon
1 msk Kvarg/yoghurt
Sötning om det behövs
 
 
Avocadokrämen:
40g Avocado kött
1 msk Yoghurt
1 msk Flytande äggvita
ca. 1 msk Kakao, mer eller mindre
1-2 msk Mosade hallon
Sötning efter smak
(kommer inte ihåg hur mycket jag använde för jag gjorde inte avocadokrämen i morse)
 

  • Sätt ugnen på 225C grader. Blanda samman alla ingredienserna till botten i en skål, smeten ska inte vara för kompakt eller för blöt så till sätt lite hallonsylt/mosade hallon åt gången (eftersom jag gjorde om receptet i efterhand utan jag själv prövat).
  • Bre ut smeten i en liten form med löstagbar botten om det är möjligt ex en liten tartlett form eller vad den heter (om du vill kunna plocka ut den hel ur formen). Ett tips är också att blöta en liten sked med lite vatten och bre ut med det blir mycket lättare då, bre ut smeten i lagom tjocklek. Gör inte lika tunn botten som jag gjorde gör den lite tjockare ^^.
 
  • Mixa sedan samman avocadon med yoghurt och ägg vita till en slät mousse, smaka sedan av med önskad mängd kakao och sötning efter smak. Om du vill så kan du testa att vispa moussen för att få den bli lite fluffigare.
  • Micra hallonen lite och mosa dem, sedan brer ut sedan en lager med hallonmos (ca 1-2 msk) i pajbotten fyll sedan på med chokladkrämen. Gör detta om du tänker grädda med mousse fyllningen annars så gör du denna process efteråt när du lägger på mousset efter när du bara har gräddat pajskalet.
  • Grädda tartén i ca 12 minuter.
Servera med en klick grädde, lite bär eller sockerfri sirap eller något annat syrligt och sött! ^^
 
 
 
 
Kram Johanna! :)


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

myveggiesandi.blogg.se

Matlagning med anorexian vid min sida...

RSS 2.0