Chili & böngryta med quornfärs!

Till middag så fick det bli ett recept på en chili och böngryta som jag tillsatte lite quornfärs i för att göra den matigare (mest för pappas skull). En god men enkel gryta där man kan variera med "hetan" på kryddningen om det så önskas :).
 
Om du tillsätter quornfärs så blir det mer portioner men utan så blir det ca 4, det är därför det står 4-6 portioner nedanför.
 
 
 
 

Chili & böngryta med quorn!


4-6 portioner
 
Ingredienser:

1-2 msk Olja
1 Liten gul lök, hackad
1 Vitlöksklyfta, riven
0,5-1 tsk hela spiskummin (jag använde malen)
1 msk Oregano
3-4 Lagerblad
1 Gul/röd paprika, skuren i bitar
1 burk Krossade tomater med chilismak
eller
1 burk Krossad tomat och en färsk halv röd chili, finhackad
1 burk Vita bönor i tomatsås (eller kikärtor)
1 burk Kidneybönor, sköljd och avrunnen
1 Liten burk majs, avrunnen
salt
 
Jag tillsatte chilipulver & quornfärs, hade nog också velat tillsätta mer vitlök också för mer hetta ^^.

  • Hetta upp olja och lägg i lök, vitlök spiskummin, oregano, lagerblad och lite salt. Stek tills löken är mjuk, ca 4-6 min. Tillsätt gul/röd paprika, krossade tomater och låt puttra ca 5 min. Tillsätt därefter kidneybönor, vita bönor/kikärtor och puttra i ca 5 minuter. Lägg i majsen sist och koka ca 5 min. Smaka av med salt och glöm ej att ta ut lagerbladen från grytan innan serveringen.
Servera med ris, pasta, bulgur osv med en god sallad till! :)
(kopierat från sidan)
 
 

Kram Johanna! :)


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

myveggiesandi.blogg.se

Matlagning med anorexian vid min sida...

RSS 2.0