Butternut & carob bars!

Hejhej!
 
Idag till frukost så gjorde jag inget nytt utan gjorde ett av mina egna favis recept som jag har gjort. Min härliga lilla krispiga fruktigt chokladnöt paj (recept hittar du HÄR), den var lika himmelsk som jag kommer ihåg att den var! ;D
 
 
Som mellanmål så gjorde jag två hälsosamma pumpa och carob-bars som var väldigt god (inspiration från Maja), men dem blev super goda med toppingen det är ju bara ett måste om man gör dessa. Då blir "smakupplevelsen" ännu bättre och godare, nomnomnom! :o ^^
Dem är lätta att göra och tar inte lång tid att grädda i ugnen, a pieace of cake kan man säga! ;)
 
 
 
 
 

 Butternut & carob-bars!


2 Bars
 
Ingredienser:
ca. 80g Butternut Squash
1 äggvita
2 msk Profiber
2 msk Valfritt nötmjöl (jag använde mandel)
40g Keso
1-1,5 msk Carobpulver alt. Kakao
1 msk Kokosmjöl
1 msk Mandelmjölk eller valfri mjölk
1-2 msk Sötning, efter smak
1 krm Vaniljpulver
 
Topping:
Walden farms Caramel dip eller något annan koladipp/sås
ev. Hallon
 
 
  • Sätt ugnen på 175 grader. Skär squashen i små bitar för kortare koktid, koka dem sedan tills de blivit mjuka. Skölj av keson först i tillexempel en sil och låt den därefter rinna av.
  • Lägg bitarna tillsammans med äggvita och keso i en bunke och mixa tills det blivit slätt. Blanda ner det övriga ingredienserna efter smak och rör om noga. Smöra två små rektangulära "bar"-formar eller något liknande efter vad du har hemma.
  • Grädda dem sedan mellan 10-19 minuter beroende på hur du vill ha dem lite kalddiga eller mer fasta (tiden kan variera pga formval så du får titta till dem lite så att dem inte blir torra).
Toppa gärna med koladipp eller sås då blir dem mycket godare, rekomenderas verkligen! (a)
 
 
 
Kram Johanna! :)


Kommentarer
Anonym

Hej!

Vart kan man köpa bar-formar? :)

Svar: Hejhej! :)
Ja, förut så sålde dem det på Maxi fast i styck där jag fick mina, men det var tyvärr ett bra tag sedan och sedan dess så har jag inte sätt dem i våran maxi butik i min hemstad. Men man tycker ju att du borde finna dem i någon inriktad bak/mat butik eller om du söker på internet. Jag har iaf inte sätt sån jag har i plåt någonstans, tyvärr.

Det kanske inte hjälpte så mycket men jag hoppas det leder någonstans till att du finner några. Jo förresten jag har sätt att dem säljer bar-formar i silikonformar fast flera stycken i en silikonform på internet, har även hört en som köpte en sådan på NK i Stockholm.

Kram
Johanna V

2013-11-09 @ 15:50:05


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

myveggiesandi.blogg.se

Matlagning med anorexian vid min sida...

RSS 2.0