Banan & avocadokaka med choklad!

Här kommer receptet på Banan-avocado kakan som jag nämde innan som jag åt till mellanmål ^^.
Har gjort ett par liknande kakor förut men hade en halv avocado och en banan snutt som behövdes användas så gjorde då denna kaka :p.
En saftig liten kaka som är lite mäktig och god som man gärna ska ätas med något syrligt som tillbehör tillexempel grädde, någon syrlig röra eller syrlig bär.
Lätt lagad och går snabbt att svänga ihop, smakar oftast bäst när den fått stått i kylen ett par timmar (iaf dem andra avocado-kaks recepten jag gjort).
 
 
 
 
 
 
 
 

Banan-avocado kaka med choklad!


2-3 portioner
 
Ingredienser:

0,25 dl flytande äggvita eller en äggvita
1/2 (40g) Avocado
2,25-3 msk Mandelmjölk
1/3 (ca. 33g) Banan
1,25-1,5 (10g) msk Kokosmjöl
1 msk Mandelmjöl
1 msk Profiber
1 tsk Bakpulver
0,5-1,5 msk Kakao
1 krm Vaniljpulver
Sötning efter behag, beroende på hur mycket kakao du använder
Valfritt: ca. 18g Keso
 
 
  • Sätt ugnen på 175 C grader. Smörj en 12 cm rund springform (eller det du har hemma) med lite kokosolja/fett.
  • Mixa sedan samman avocado, banan, äggvita och eventuellt keso till en slät smet. Blanda sedan ner de övriga ingredienserna efter smak, smeten ska inte vara för lös eller kompakt så ett mellanting ^^.
  • Häll sedan smeten i formen och grädda den i ugnen mellan 12-17 minuter, min var inne i ca 15 minuter (tiden kan variera pga ugn eller form val).
Servera med något syrligt och gott! ;)
 
 
 
 
Kram Johanna! :)


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

myveggiesandi.blogg.se

Matlagning med anorexian vid min sida...

RSS 2.0