Vegansk chokladkaka med vaniljswirl!

Hejhej! :)
 
I morse efter jag hade ätit upp frukosten så brukar jag alltid ladda upp en bild på instagram men naturligtvis så ville inte den j*vla skiten funka, så nu kan jag inte göra någoting. Jag har provat att stänga av telefonen 2 ggr men nää det funka inte heller så vi får väl se ifall jag ska ta bort appen och installera den igen och se om det funkar då. Blir så himla trött på det ibland när det ska krångla hela tiden -_-" .
 
Aja nu skiter vi i det! Till frukost så blev det ännu mer choklad till, hehe. En varm och god vegansk chokladkaka med vaniljswirl, enkelt, nyttigt och gott ^^.
Har glömt bort att jag hade köpt Alpros soyas vaniljsås för ett bra tag sedan så nu har den tyvärr gått ut i datum men jag är inte så petig med datumena eftersom det bara är en rekomendation. Jag använder den tills den inte luktar eller smakar konstigt, då är det ju inga problem. Så nu måste jag hitta på lite recept som jag kan använda vaniljsåsen till på något fyndigt sätt :p.
 
Som ni ser så blev den ju inte direkt så vacker men, utseendet är inte allt. Smaken fanns ju där iaf! :p ^^
 
 
 
 

Vegansk Chokladkaka med vaniljswirl!

 
1 portion
 
Ingredienser:

2 msk Havregryn
2 msk Valfritt mjöl, (jag tog pofiber)
2 msk Mandel- eller hasselnötsmjöl **
0,5 -1 msk Kakao
Sötning efter smak, jag tog ca 1-2 msk
1 msk Kvarg / kesella
2 msk Pumpapuré *
3 msk Mandel- eller hasselnötsmjölk
 
** Om du inte har nöttmjöl så kan du ersätta med mer valfritt mjöl.
 
* Kan ersättas med mosad banan, osötad/vanlig äppelmos eller yoghurt. Smaken kan bli lite annorlunda och mängden tillsatt sötning kan variera så du få smaka av och se hur mycket du tycker det behövs.

Topping:
50g (ca. 0,5 dl) Alpros soya vaniljså, eller något liknande
 
 
  • Sätt ugnen på 225 C grader. Blanda alla torra ingredienserna först,tillsätt sedan det blöta ingredienserna och blanda samman till en smet. Smaka av och se ifall det behövs mer sötning eller kakao.
  •  Häll smeten i en liten ungsform, gör sedan ett "djupt" spår med en sked så att du kan hälla ner vaniljsåsen i "spåret".
  • Grädda kakan i mitten av ugnen i ca 12-20 minuter, beroende på hur du vill ha den (jag gräddade min i ungefär 15 minuter, det tyckte jag blev lagom).
Servera med eller utan valfria tillbehör! ^^
 
 
 
Kram Johanna! :)


Kommentarer
Jonas

Satan vilket coolt recept =) Det där skulle man ju faktiskt kunna servera på självaste julafton ^^

Svar: Haha tycker du det, tack så mycket! :P
Hehe ja det skulle väl man kunna göra men det är nog inget som jag själv skulle bjuda på det är ju bara en liten kaka så det blir ju inte så många det räcker till beroende på hur mycket man äter :p ^^
Johanna V

2013-11-27 @ 12:24:25
URL: http://thegamingground.com/
Jonas

Jo, det förstås. Fast jag tänkte väl mer att man "kanske" kunde göra flera stycken ;)

Svar: Hehe jo självklart ^^, men det kan ju bli lite bökigt ändå om man inte har så många små formar ;P
Johanna V

2013-11-28 @ 11:40:12
URL: http://thegamingground.com/
Jonas

Ja, lite rörigt lär det ju bli xD Ha en bra helg!

Svar: Hehe ja ^^. Tack desamma! :)
Johanna V

2013-11-29 @ 14:23:45
URL: http://thegamingground.com/
Jonas

Tack du ;) Btw. Har du börjat julbaka, ta fram julpynt osv då? =)

Svar: Nja inte direkt kan man väl säga för det brukar inte gå åt så jätte mycket hos oss för vi brukar heller inte vara så många plus så äter jag ju tyvärr inte det jag bakar knappt när beroende på vad det är och innehåller. Jag bakade ju en julkaka igår till min "födelsedags firande" som jag kommer att lägga ut så småning om :).Jag skulle kunna baka hur mycket som helst för att det är kul att baka och att bjuda andra men det är ju att det måste gå åt och inte bara bli liggandes :/.

Nja julpynt och sånt sköter mamma eftersom jag fortfarande bor hemma och går på gymnasiet (pga sjukdom), men hon har börjat lite smått att plocka upp lite saker.
Hur har du det själv med julbak och julpynt hemma, har det kommit fram något i fönstrerna? ;P ^^
Johanna V

2013-11-30 @ 12:45:16
URL: http://thegamingground.com/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

myveggiesandi.blogg.se

Matlagning med anorexian vid min sida...

RSS 2.0