Tomatsalsa tillsammans med ärtiga majsbiffar!

Hejsan! :)
 
 Här kommer ett lätt och smarrigt vegetariskt recept på ärtiga biffar med tomatsalsa som jag har provat. Dem var riktigt goda och enklt att blanda samman och forma dem till biffar som sedan höll ihop väldigt bra också. Jag gjorde dock inte tomatsalsan men jag tänker att jag tar med den ändå, jag hann tyvärr inte laga den så jag tog salsa på burk. Provade även med någon annan sås dock så kommer jag inte vad det var och den tyckte jag passade bättre en burk salsan jag hade hemma :p.
 
Man naturligtvis göra denna rätt vegan och laktos vänlig genom att ersätta med alternativen nedan, ifall det skulle intressera någon där ute ^^.
 
Som ni märker så är det inte så mycket fika eller bak inlägg längre. Orsaken till det är att jag inte gör något speciellt plus så har jag mitt lilla keso "beroende" som brukar förstöra mitt intag underdagen ifall jag har tryckt i mig en hel del plus måltiden som jag ätit. När det händer så brukar jag skippa eller minska på måltiderna ännu mer under resten av dagen och som lösning så brukar jag ofta göra lite olika kesokrämer/röror som jag ibland äter på macka eller annat tillbehör eller enbart det för att slippa att det ska ske. Så jag inte skippar eller miskar ännu mer på maten. 
 
 
 
 

Ärtiga majsbiffar

 

med tomatsalsa!


4 portioner
 
Biffar:
380 g Kokta kikärter
380 g Kokta vita bönor
300 g Majskorn
1/2 Kruka persilja
1 tsk Sambal oelek
2 msk Majsstärkelse (Maizena)
1 dl Riven ost
Salt & peppar
 
Tomatsalsa:
1/2 Gurka
4 Tomater
1 Rödlök
1 Lime
2 msk Olja
65 g Salladsmix
1 dl Matyoghurt (10%)
 
  • Skölj kikärtorna och bönorna i en sil under kallt vatten och låt dem rinna av. Låt majsen rinna av. Strimla persiljan.
  • Lägg ärtorna och bönorna i en mixer och mixa slätt. Lägg ärt- och bönmixet i en bunke.
  • Vänd sedan ner majskorn, persilja, sambal oelek, majsstärkelse och ost. Krydda med salt och peppar.
  • Skala och dela gurkan på längden och kärna ur den. Finhacka den och tomaterna. Skala och fin hacka rödlöken.
  • Blanda grönsakerna. Pressa över limesaft och ringla över hälften av oljan. Smaka av med salt och peppar.
  • Forma till 8 biffar (för 4 port) och stek dem i resten av oljan i en stekpanna tills de är gyllenbruna.
  • Servera biffarna med bulgur eller annat gryn, sallad, yoghurt och salsan.

 

För alla:

Gör laktosfri: använd laktosfri matyoghurt.

Gör mjölkproteinfri: uteslut osten. Byt ut yoghurten mot Sour Supreme (innehåller soja).

 
 
 
Kram Johanna! :)


Kommentarer
Jonas

Du har verkligen grymt bra recept alltså =) Du får ha en bra helg!

Svar: åhåå vad snäll du är,! :D Jag brukar oftast ta det jag själv är sugen på eller tyckte lätt intressant, så då måste vi ha ganska lika smaklökar ;P, haha. ^^
Ja, tack så mycket! Du får också ha en väldigt trevlig helg! :)
Johanna V

2013-11-22 @ 23:13:09
URL: http://thegamingground.com/
Jonas

Det var så lite så ;) Ah, nice =) Tack så mycket du! Själv ska jag på ett LAN ^^

Svar: Ååhåå vad kul! Vad ska du lana mest för game? (a)
Johanna V

2013-11-23 @ 15:43:15
URL: http://thegamingground.com/
Jonas

Absolut =) Det vart HON, BF3 och Minecraft ^^

Svar: Okej, nice! ;) Dock är jag inte säker på vad förkortningen av HON är för spel ^^ :p
Johanna V

2013-11-24 @ 12:47:35
URL: http://thegamingground.com/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

myveggiesandi.blogg.se

Matlagning med anorexian vid min sida...

RSS 2.0