Rödbetsbiffar med rosmarin & vitlökscréme + en gammal goding!

Hejhej! :)
 
Igår så var jag väldigt trött i kropp och själ orsaken är nog för jag går på sparläge och minskar ännu mer och kroppen börjar säga ifrån så jag orkade inte uppdatera mig något, tyvärr. Men igår vid lunch så gjorde jag några jätte smarrig och enkla rödbetsbiffar som serverades med tzatsiki (det blev det för vi har så mycket gurka hemma ^^) och lite grönsaker. Dem lagade dessa biffarna i skolan och jag tyckte dem var så goda så jag var tvungen att fråga efter receptet så nu har jag det hemma ;).
 
Denna morgon så gjorde jag en gammal goding som jag gjorde för ett bra tag som dagens frukost, nämligen min Fluffy banana-pumpkin pie with chocolate crust, nomnom! Så det är ett tips på en god frukost eller mellanmål.
Fram över så kommer jag laga lite gamla recept till frukost som jag lagat förut lite då och då för jag har blivit sugen på att göra några igen eftersom jag kommer ihåg att dem var så goda. Jag kommer att tipsa er om dem eftersom jag brukar skriva vad jag har ätit under dagen (dock inte allt då men :p).
 
 
 
Dagens frukost! :)
 
 
 
 

Rödbetsbiffar med

 

rosmarin & vitlökscréme!


4 portioner (räcker till fler tycker jag)
 
Ingredienser:
2 förp Kikärter (à 380 g)
ca. 6 Normalstora rödbetor (6 motsvarar 600 g)
2 Vitlöksklyftor
2 msk Majsstärkelse (Maizena)
2 Ägg
2 tsk Hackad färsk eller torkad rosmarin
Salt & peppar
2 msk smör eller margarin
 
Vitlökscréme:
Gräddfil, syrlig yoghurt eller créme fraiche
Lätt majonäs
Pressad vitlök
Salt & peppar
 
  • Skölj kikärterna och låt de rinna av. Skala rödbetor och vitlök. Riv rödbetorna och vitlöken fint.
  • Mixa kikärterna i en matberedare (funkar med stavmixer också). Tillsätt majsstärkelse, ägg och rosmarin. Vänd ner rödbetor och vitlök. Smaka av med salt och peppar.
  • Forma 8 biffar. Stek dem sakta i matfettet i en stekpanna på medelvärme ca 5 minuter på varje sida under lock.
  • Blanda samman hälften av gräddfil (eller något av dem andra förslagen) och lätt majonäs med pressad vitlök i önskad mängd och behag. Smaka av med salt och peppar.
Servera biffarna med vitlökscrémen eller tzatsiki tillsammans med ex bulgur eller ungsrostad potatis och en god grön sallad eller grönsaker .
 
 
 
Kram Johanna! :)


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

myveggiesandi.blogg.se

Matlagning med anorexian vid min sida...

RSS 2.0