Kåldolmar med gräddsås i vegetarisk tappning!

Till middag så gjorde jag ett par veganska Kåldolmar med egen gräddsås (eventuellt egna rårörda lingon också) till mor och mig efter jag kommit hem från skolan och snabb handlat lite. Rätten kanske är en aning krånglig för vissa beroende på hur duktig man är i köket och så men det är verkligen värt att testa.
Har bara ätit kåldolmar en ända gång i mitt liv då var det en med riktigt kött då jag inte hade slutat att äta kött. Det var när jag var inlagd 1 eller 2 gången kommer inte ihåg vilken av dem det var men då testade jag att äta det på sjukhuset, det var gott men dessa var mycket godare och är även utan ris. Passar perfekt för mig som har svårt att äta ris, pasta, potatis osv ^^.
 
Rekomenderar dessa, ett gott husmans recept på en klassiker fast i vegetarisk version. Mycket bättre miljö val och bättre för djuren (dem som behandlas illa), green food and living! ;D
 
 
Det blev några snabb bilder så det är inte direkt dem bästa men, mina är även blekare för jag hade inget smör på dem så dem får lite färg >.<.
 
 
 

Vegetariska kåldolmar med

 

gräddsås & rårörda lingon!


ca. 4 portioner
 
Kåldolmar:
1 Vitkålshuvud
300 g Vegetarisk/vegansk färs
(eller dubbla mängden svamp och tillsätt 100 g mixade hasselnötter och 1 extra ägg)
1 Gul lök
2 Vitlöksklyftor
200 g Champinjoner
1 msk Sojasås
1,5 tsk Stött kryddpeppar
0,5–1 tsk Salt
1 dl Alpros tjocka soya yoghurt på burk, alt. crème fraiche
2 Ägg
Smör
Persilja
 
Gräddsås:
2,5 dl Grädde eller havre-, soyagrädde
1 tsk Sojasås
1 tsk Worcestershiresås
Salt & peppar
 
Rårörda lingon:
2 dl Frysta lingon
2 tsk Stevia strö eller motsvarande sötning
 
 
How to do:
  • Skär bort roten på vitkålen och lägg den i saltat vatten med botten upp. Koka tills bladen börjat mjukna och lossnar lätt. Plocka bort några i taget och lägg dem på hushållspapper för att torka.
  • Stek finhackad lök, vitlök och svamp i smör. Lägg i färsen när de fått lite färg. Häll i soja och kryddor. Ta bort stekpannan från plattan. Rör i soya yoghurt/crème fraiche och smaka av med eventuellt mer salt. Blanda i äggen.
  • Skär bort den tjockaste, nedre delen på kålen, som en tårtbit i formen. Lägg en klick av färsen i mitten. Vik in båda sidorna och rulla ihop. Lägg i en smörad form med den fina sidan upp. Lägg på några klickar smör. Stek i ugnen i 200 grader i cirka 15–20 minuter, eller tills de fått lite färg.
  • Rör ihop ingredienserna till såsen och låt sjuda till den tjocknat något. Smaka av med salt och peppar.
  • Blanda lingon och sötning i en kastrull. Rör runt tills sötningen smält samman med lingonen. Stäng av värmen.  

Servera kåldolmarna tillsammans med gräddsås, hackad persilja, lingon och kanske en god sallad.

 
 
 
Kram Johanna! :)


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

myveggiesandi.blogg.se

Matlagning med anorexian vid min sida...

RSS 2.0