Gul fisk & räksoppa med saffran!

Idag så har jag lagat en god skaldjurssoppa med saffran och basilika till mig och min käre mor. Den var lite annorlunda i smaken tyckte jag men på ett bra sätt den var lite het men ändå söt på samma gång pga av saffranssmaken och sambal oeleken. Creme frachien var pricken över i:et för hela soppan, även gott tillsammans med broccolin till enligt lilla mig :). Man kan ju tillsätta lite mer grönsaker och så också men då kanske man ska tillsätta lite mer vätska också ^^.
 
Ett bra och gott recept för två om man vill laga något lätt och snabbt men som ändå är lite lyxigt, passar även utmärkt nu denna tid när det är lite burrigare och kallare om man vill värma sig med en värmande fisk och saffranssoppa! :)
 
 
 
 
 
 

Gul fisk & räksoppa med saffran!


 2 portioner
 
Ingredienser:
2 Fiskfiléer (jag använde en lax & en torsk)
500 g Räkor med skal
1 Lök
1 Stor vitlök
1/2 kruka Basilika
1 pkt Saffran
1 tsk Sambal oelek
2 dl Vitt matlagningsvin
2 dl Havregrädde, eller valfri grädde
1 Fisk- eller grönsaksbuljong
Salt & peppar
Olja

  • Skala räkorna. Hacka lök, vitlök och basilika. Fräs sedan allt i en gryta med olja och saffran. Häll på vin, grädde, sambal oelek, buljong, salt och peppar. Koka upp och lägg sedan i fisken som du skurit i bitar. Låt koka på låg värme några minuter innan du lägger i räkorna (spara några till garnering) och rör om. Häll upp i två skålar, lägg några räkor och en klick creme fraiche. Passa på att baka eller köpa något gott bröd som du kan suga upp det sista av soppa med! ;)
 
 
Kram Johanna! :)


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

myveggiesandi.blogg.se

Matlagning med anorexian vid min sida...

RSS 2.0