Farsdags middag + Lakritsdessert!

Hejhej!
 
Igår så var det ju farsdag, som jag fixade en enkel middag med marinerad stekt karré, timjanrostad potatis och kålrot samt kantarellsås. Till dessert så blev det en onyttig men väldigt god Lakrits pannacotta med hallonlager samt en klick grädde över hela moset! ;P
 
Har aldrig gjort något med lakrits förut eftersom jag själv inte gillar lakrits men min mor köpte lakritspulver för väldigt länge sedan så jag bestämde mig för att gör någon dessert med lakrits.
Själv så åt jag inget av dessa godheter men jag provsmakade pannacottan för det luktade så ljuvligt när jag tillagade den. Det blev inte alls samma lakritssmak som på godis när man använde pulver och de andra övriga ingredienserna, så då gillade till och med jag smaken som blev! (Y)
Kommer även göra mer recept med lakritspulver fram över eftersom min käre mor lär förmodligen inte använda det som lär glömma bort att det finns som hon har gjort hittills, så någon måste ju ta tag i rodret! ;)
 
Pannacottan går giventvis att göra nyttigare genom att byta ut mot tex stevia eller något annat liknande sötning samt byta ut vaniljsocker mot mindre mängd vaniljpulver som du får prova dig fram till önskat resultat. Då får du genast en hälsosammare dessert i mer lchf stuk.
 
Till fikat så bakade jag en härligoch riktigt chokladig chokladkaka med apelsinsmak och likör, recept kommer imorgon eller på onsdag så stay turned! ^^
 
Middagen blev lite senare än vad den brukar bli så jag hade inte tid att uppdatera mig på kvällen det är därför jag gör det idag istället (a).
 
 
 
 

Lakrits pannacotta med hallongelé!


 4 portioner
 
Ingredienser:
1 msk Lakritspulver
2 Gelatinblad
4 dl Vispgrädde
3 msk Socker / stevia osv...
2 dl Hallon
1 tsk Vaniljsocker eller vaniljpulver efter smak

Första lagret:
  • Till första lagret blandas 2 dl vispgrädde, 1/2 msk lakritspulver  1/2 tsk vaniljsocker, 1 1/2 msk strösocker och 3/4 gelatinblad .
  • Lägg gelatinet i en skål med kallt vatten och blanda resten av ingredienserna i en kastrull och koka upp.
  • Det är viktigt att du blandar  gelatinet i pannacottasmeten när den har slutat koka. Är det för varmt skär det sig.
  • Häll upp till ca hälften i dina serveringsglas och ställ i kylen 1-1/2 timme.
 
Hallonlagret:
  • Hallonlagret. Lägg hallonen i kastrull och koka upp med en nypa socker.
  • Låt reducera en aning så lite vätska försvinner, blanda med 1/2 gelatinblad som har legat i kallt vatten.
  • Häll hallonen över det första lagret och låt stelna i kylen ytterligare en timme.

Sista lagret:
  • Sista lagret gör du precis som det första, låt stelan en timme eller två innan det är dags att servera
  • Toppa med färska hallon och cintronmeliss.
 
 
 
 
Kram Johanna! :)


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

myveggiesandi.blogg.se

Matlagning med anorexian vid min sida...

RSS 2.0