Choklad tarté med exotisk cream cheese!

Godmorgon allesammans & glad farsdag! :)
 
Idag så blev det ett ännu mer persimon frukt plus philadelphia till frukosten eftersom dem måste användas så det blev två flugor i en smäll ;P. Gjorde en otroligt god och nyttig Choklad tarté med exotisk cream cheese fyllning med persimon (så klart :p), mandel, lite apelsinskal med en touch av vanilj. Det blev riktigt himmelskt och väldigt mättande faktiskt, blev förvånad och glad över att det blev ett så bra reultat med allt! *pure heaven*
 
Du behöver självklart inte äta denna till frukost du kan även dela den med någon till fikat eller ha som en liten dessert, vad vet jag! ;)
 
Just det på tal om fars dag så kom min far hem från Finland som jag inte har sätt på två veckor faktiskt så idag så ska jag laga lite gottigheter och middag till mor och far (inte för att det är jätte ovanligt men det blir lite extra idag ;P)
 
 
 
 

Choklad tarté med

 

exotisk cream cheese!


 1 portion
 
Botten:
2 msk Havregryn
2 msk Valfritt mjöl (jag använde pofiber)
1 msk Kvarg / kesella
2 msk Pumpapuré
1 tsk Stevia + ca. 3-4 droppar Sweetdropps amaretto *
 1-2 tsk Kakao
2 krm Bakpulver
ca. 1 tsk Valfri mjölk eller vatten
 
* ca. 1,5-2 tsk Sötning eller mer efter behov.
 
Exotisk cheese:
3 msk Cream cheese, valfri fetthalt
2 msk Kvarg / kesella
40g (ca. 1/4-1/3) Persimon i bitar **
1 kapsyl Mandelarom
Lite rivet apelsinskal
ca. 0,5 tsk Stevia + ca. 3 droppar stevia sweetdrops vanilla cream ***
 
** Dem bitar som blir med skal kan bli lite konstiga i konsistensen men om du inte tycker om det så kan du försöka ta bort skalet. Jag lät mina vara kvar och jag tyckte det inte blev så farligt men det är en smaksak.
 
*** Om du inte har sweetdrops så kan du ta ca. 1-1,5 tsk sötning plus lite vaniljpulver.
 
 
  • Sätt ugnen på ca 200 C grader.
  • Blanda samman alla ingredienserna till botten efter smak, tillsätt sedan lite vätska i taget för att så så att smeten inte blir för kletig. Pressa sedan ut "degen" i en liten ungsform (min är ca 12 cm i diameter), även på kanterna så att du får den som ett pajskal i lagom tjocklek.
  • Till fyllningen så blandar du samman kvargen och cream cheesen så att dem blandas samman väl i en liten skål. Tillsätt sedan de övrigaa ingredienserna, smaka av och se ifall du vill tillsätta något mer.
  • Häll ner fyllningen i pajskalet och grädda den mellan 13-18 minuter (tills fyllningen har blivit fast), sen är det bara och äta och njuta.
 
 
 
Hoppas det smakar,
Kram Johanna!


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

myveggiesandi.blogg.se

Matlagning med anorexian vid min sida...

RSS 2.0