Glutenfria minipizzor med mandelmjöl & linfrön!

Hej igen!
Till middagen så testade jag en lowcarb och glutenfri pizza, riktigt gott! Tallriken var soppren när jag var klar, topnotch! ;D
Jag kanske kavlade ut degen lite för mycket men det funkade utmärkt detta också man kan välja själv på tjockleken. Pizzorna är även väldigt enkla och går snabbt att göra, helt fantastiskt att dem är enkla, nyttig och ortroligt goda, det kan inte bli bättre!
Min pizza som jag gjorde med toppingen och allt blev så gooott, speciellt med het chillisås blandat med lite ketchup, mmhmh me like a lot! ;)

Bilderna blev inte så vackra för jag tänkte inte på att jag hade fel objektiv så det fick bli lite tråkiga närbilder på pizzan eftersom det är ett macro objektiv, så enligt mig så ger bilderna inte pizzan rättvisa (eller vad man ska säga).
 
Just nu så håller jag även på och bakar lite bröd som jag förmodligen kommer att lägga upp imorgon. Hade tänkt att jag skulle få äta lite fäskt bröd till mitt kvällsmål men dem kommer kanske inte hinna bli klara tills des får hoppas på det, men annars får smaka på dem imorgon istället och hoppas att dem är goda och blev bra ^^.
 
 
 
 
 
 
 

Glutenfria minipizzor på

 

mandelmjöl & linfröbotten

 
 
4 små pizzor
 
Botten:
1,5 dl Mandelmjöl
0,5 dl Krossade linfrön (går säkert bra med hela också)
1/4 tsk Bakpulver
2 tsk Olivolja
1 Ägg
En nypa salt & peppar
Valfria kryddor: timjan, oregano, basilika

Förslag på topping:
Tomatsås, pesto, soltorkade tomater, kyckling, pinjenötter, 10% ost, lite parmesan
Jag använde zucchini, aubergin, champinjon, tomat, keso, ketchup blandat med het chillisås & lite romansallad. Petade dock bort salladen för den smakade konstigt (gjorde det innan också) men för övrig var det "apgott" ! (a)
 
 
1. Sätt ugnen på 175 C.
2. Blanda ihop alla igredienser och forma till en "deg". Dela degen i 4 bitar och rulla till bollar. Lägg bollarna på en bakplåt klädd med bakplåtspapper. Lägg på ett ark bakplåtspapper över bollarna. Tryck till en i taget och kavla sedan ut en deg i taget med en liten kavel (fortfarande bakplåtspapper över så att de inte fastnar på kaveln) till en rund platt botten. Fortsätt med de andra 3 bollarna.
3. Grädda i ca 10-15 eller tills de fått lite färg. Ta ut och lägg på valfri topping. Ställ in i ugnen igen tills osten smält.
 
 
 
 
 
Kram Johanna! :)


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

myveggiesandi.blogg.se

Matlagning med anorexian vid min sida...

RSS 2.0