Tillbaka från Finland & tonfiskröra!

Hejhej allesammans, now I´m back!
Varit och hälsa på farmor och släkten uppe i Finland så har varit borta i nästan två veckor. Vi kom hem igår så det blev inte så mycket lagande eftersom man var trött efter allt åkande, plus så hade man ju inte speciellt mycket varor i kylskåpet så man fick ta det som fanns.
Till middagen så slängde jag ihop en god men simpel tonfiskröra, med sallad som jag lånade av grannen och wok grönsaker.
 
 
När vi ändå var uppe i Finland så passade man på att köpa hem finsk Leipäjuusto (på svenska brödost) som är så himla gott men dock as dyrt tyvärr :( . Köpte även olika sorter reiska bröd, mums! ;D
Leipäjuusto med hjortronsylt, klassiskt tillbehör                       Rieska bröd (dem stora)               
OBS! Bilder från Google.
 

K
ommer även att lägga upp några recept som jag gjorde uppe hos farmor, dock så kommer det inte vara så vackra bilder eller upplägg eftersom man inte har alla grejer som man har hemma. Det är lite old style hos farmor så allt är inte så jätte nya grejer hon har, ugnen och spisen är ju gamla så det blev lite hur som helst när man använde dem. Hon har heller ingen micro hemma hos sig så man fick värma maten på annat vis ^^, men jag gillar att det är likadant som det "nästan" alltid har varit hos henne, det tycker jag är mysigt även om man saknar en micro ibland exempelvis! :)
 
 
 
 
 
 
 Inte direkt vackra bilder eller uppläggning, förlåt! (a)
 
 
 

Tonfiskröra med äpple

Innehåller:

 Tonfisk som legat i vattenlag
Kvarg eller creme fraiche
Salt & peppar
Syrligt eller sött Äpple i bitar
Diljonsenap / senap av val
Skulle ha velat haft purjolök också men det hade man ju så klart inte :P
 
 
Görs i önskad mängd! ^^
 
 
 
 
Kram Johanna! :)
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

myveggiesandi.blogg.se

Matlagning med anorexian vid min sida...

RSS 2.0