Soppgryta med quorn och linser!

Här kommer den sena uppdateringen king dagens lunch...
Passade på att laga en typ av soppgryta nu när det var lite ruggigt, då när det inte var soligt och varmt vid lunchen. Gjorde halva satsen eftersom det är mest jag (förutom fisk/skaldjur) och min mor som äter vegetariskt fast jag lagar ju alltid det till mig själv ifall dem äter kött.
Själv så tyckte jag att den var lite mesig i smaken så jag kryddade på lite extra och tillsätt svartpeppar, selleri, tomat, het chillisås plus mer vatten eftersom det knappt var något :/. Då tyckte jag att den blev mycket godare plus en klick keso och sallad, då blev jag nöjd och glad! ;)
 
Kom hem ganska "sent" efter att ha varit iväg så man fick ta middag från frysen för sedan skulle vi åka till min bror, hans tjej och lilla bebis och hälsade på dem :).
 
 
 
 
 
 
 
 

Soppgryta med quorn & linser

  
4 portioner
Ingredienser:

1 dl Gröna linser
1 dl Röda linser
6 dl Grönsaksbuljong
300 g Quornfärs
 Smör och olivolja till stekning
2 vitlöksklyftor
1 tsk Örtsalt
1  Lagerblad
1/2 Rödlök
En stjälk blekselleri
2 Tomater

Het chillisås, svartpeppar, vatten och mer örtsalt
 

Gör så här:

1. Koka linserna i buljong ca 10 minuter under lock.

2. Fräs quornfärsen hastigt i smör och olivolja. Pressa ner vitlöken och krydda med örtsalt. Lägg i lagerbladet, rör ner linserna och låt puttra ca 15 minuter.

3. Skala och hacka rödlöken grovt. Skär sellerin i små bitar och hacka tomaterna grovt. Vänd ner i grytan och låt allt bli genomvarmt. Servera med en klick matyoghurt/creme fraiche/keso.

 

 

 

 

Kram Johanna! :)

 
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

myveggiesandi.blogg.se

Matlagning med anorexian vid min sida...

RSS 2.0