Smultrons mugcake med varm päron fyllning samt choklad & jordnötssås!

Godmorgens!
Gjorde min smultrons mugcake till frukost fast med några ändringar eftersom det var så länge sedan men gjorde en mugcake. Passar även på att göra den med smultron nu när det finns för det är nog inte så länge till som dom kommer växa beroende på vädret.
Denna gång så tillsatte jag lite mandelarom i kaksmeten och bytte ut persikan mot päron eftersom jag hade en skalad från grannen och inte hade persika hemma. Testade även att ha min mandelchoklad och jordnötssås som topping, det funkade men jag tyckte min svart vinbärsröra som jag gjorde här om dan var faktiskt mycket godare att ha till! ^^
 
 
I morse så blev inte bilderna heller bra ("ovanligt" att jag inte är nöjd) för ljuset var så skumt så det blev väldigt weird, utseendet blev heller inte snyggt på mugcaken! >.< (a)
 
 
 
 
 
 

Smultrons mugcake med varm päron

 

fyllning toppat med choklad &

 

jordnötssås!


 1 Muggkaka
Ingredienser:
2 msk (10g) Havregryn
1 Äggvita
2 krm Bakpulver
ca. 35 g Päron
0,25 dl (15g) Kokosmjöl
2 msk Kvarg
ca. 40 g Smultron alt jordgubbar
Sötning om man önskar
Valfritt: 1 Kapsyl Mandelarom
 

Choklad & jordnötssås:
0,25 dl Kvarg
0,5 dl Mild lätt yoghurt eller annan naturell yoghurt *
½ - 1 tsk Crunchy jordnötssmör
0,5 msk Kakao
1-2 krm Kanel
En nypa vaniljpulver
ca, ½ msk Stevia / sötning (mer el. mindre)
0,5 msk Mandelmjöl
 
* Om du vill ha tjockare sås så byter du ut 0,25 dl yoghurt mot mer kvarg.
 
 
  • Blanda alla torra ingredienserna i en skål, värm bären i micron så dom blir mjuka. Tillsätt sedan dem blöta ingredienserna i en skål förutom persikan. Skär päronet i bitar och micra även dem tills dem blir mjuka om päronet inte redan är väldigt mjukt så behövs det bara värmas lite, mosa sedan den lite slarvigt med gaffel eller ha i bitar det väljer du själv.
  • Häll hälften av smeten i en smord mugg, gör en liten grop och lägg ner den mosade/hackade päronet, täck frukten med resten av smeten. Kör den i micron på högsta effekt i ca, 1,5 - 2 minuter (tills den har stelnat). Lägg sedan upp den på ett fat.
  • Blanda alla ingredienserna till såsen och toppa mugg-kakan och valfri topping :).
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Kram Johanna! :)


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

myveggiesandi.blogg.se

Matlagning med anorexian vid min sida...

RSS 2.0