Pumpagröt med jordgubbsfluff och fudgybanan!

Hejhej!
Här kommer ännu en kombination som jag kommit på, hoppas ni gillar gröt för det har blivit mycket gröt recept nu här på morgon kvisten! ^^  Har även aldrig smakat pumpagröt så det tyckte jag skulle bli intressant och det var faktisk jätte gott, man känner den inte super mycket men smaken finns där ^^.
Kom ihåg att det är väldigt nyttigt och hälsosamt, den innehåller bra med proteiner, fibrer och kolhydrater som man behöver, håller även en mätt lång tid (tycker jag) , heja gröt! ^^ ;P
 
Ett förslag ifall man inte vill ha varm gröt så kan man blanda alla ingredienserna på kvällen innan och låta den stå över natten i en tät burk, då blir det lite mer som overnight oats ^^.
 
 
 
 
 
 

 

Pumpagröt med

 

jordgubbsfluff & fudgybanan!

  
En portion
Jordgubbsfluff eller Jordgubbskesella:

100g (ca. 2 dl) Frysta jordgubbar
0,5 dl Kvarg/kesella
Vaniljpulver
En äggvita
Sötning efter smak
(om du vill ha jordgubbskesella så utersluter du bara äggvitan)
  • Vispa äggvitan så att den blir fluffig och fast. Tina jordgubbarna och mixa sedan dem med kvargen/kesellan, lite vaniljpulver med önskad mängd sötning. Blanda försiktigt ner jordgubbsröran i äggfluffet så att det blandas väll men fluffet är kvar. (Skippa det första steget ifall du vill ha jordgubbskesellan).
 
Pumpagröt:

1 dl Havregryn
50g (ca, ½ dl Pumpapure) **
½ -1 tsk Kanel
0,5 dl Mjölk
ca, ½ msk Stevia lättströ (eller annan sötning)
  • Blanda samman alla ingredienserna i en kastrull och koka på svag värme till den blir en "gojsig" massa.
** Pumpapure finns att köpa på nätet eller så kokar du en pumpa och mixar det till en puré, jag gjorde min egna pumpapuré med butternut pumpa som finns att köpa i vanlig matbutik.
 
 
Fudgybanan:
 
Ca. ½ mosad banan
0,5 msk Kakao
  • Blanda samman allt i en liten skål och kör den i micron i högsta effekt tills den blir "fudgy" aktig (kommer inte ihåg hur länge jag körde min, tyvärr).
 
 
  • Blanda ner jordgubbsfluffet i botten av ett stort glas eller skål om du vill det, lägg sedan ner all gröt och tillsist bananröran på toppen. Garnera med frukter och bär om du vill, det är alltid gott med frukt, en liten lyxig bonus på vardagen (speciellt om det är färska bär/frukter) ;).
 
 
 
 
 
 
 
Kram Johanna! :)


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

myveggiesandi.blogg.se

Matlagning med anorexian vid min sida...

RSS 2.0