Mandel & morots mugcake med vaniljsås!

God morgon alla glada! :)
Idag så åker vi iväg och hälsar på släkten (mest farmor) och ska spela träskfotboll i Finland (inte jag men skulle velat)! :)  Det är så mysigt uppe i Finland hos farmor, basta, fiska osv. Det är härligt ute i lila "byn" att bara vara där med famljen och släkten, alltid kul även om man kan ha några sega dagar men det kan man ju ha överallt om man är där en lång tid :P.
 
Så detta blir det sista inlägget innan vi far iväg, då får ni gärna kika på lite andra gamla recepts som lagts ut ^^. I morse till frukost så hade jag tänkt att prova en annan morots mugcake som en tjej har gjort på instagram som jag sätt, dock så blev det lite omgjord i stället. Gjorde om och la till några grejer (a). Men nästa gång så tror jag att jag ska ha lite chunky morotspuré istället för riven morot som hon hade, det blir nog godare tror jag :P.
 
 
 
 
 
 
 

Mandel & morots mugcake

 

med vaniljsås!


 1 Muggkaka
Ingredienser:

ca. 2 msk (10 g) Havremjöl
20 g Kokosmjöl
½ tsk Kanel
1 msk + 2 tsk Mandelmjölk eller mjölk
ca 30 g Morot, grovt riven
2 krm Bakpulver
1 Äggvita
1 msk Hackad mandel
ca. 2 msk (30 g) Kvarg
Ungefär 3 droppar bittermandelarom
 
  • Blanda alla torra ingredienserna i en skål. Riv sedan moroten grovt och värm dem i micron i ca 1 min på hösta effekt (tills dem mjuknat).
  • Tillsätt sedan dem blöta ingredienserna i skålen med dem torra (förutom moroten), blanda väll. Smörj en stor mugg (jag använde kokosolja) och häll i hälften av smeten. Spara ca en msk eller tsk till garnering, rulla ihop morötterna så dem nästan blir som en boll lägg sedan ner den i muggen och häll resten av smeten runt/över moroten.
  • Kör den i micron i ca 1,5 -2 minuter (tills den har stelnat), bevaka den väll för det går snabbt i slutet och då kan den bli lite torr den råkade min bli på en sida :s.
  • Lägg upp kakan på en tallrik och häll vaniljsås (naturell yoghurt, sötning och vaniljarom eller vaniljpulver) toppa med resten av moroten och lite hackad mandel, nu så är den klar och är klar att ätas! ;)
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Hörs igen om nästan två veckor, ha det bra nu,
Kram Johanna!
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

myveggiesandi.blogg.se

Matlagning med anorexian vid min sida...

RSS 2.0