Extra krämig och proteinrik morotsgröt!

 Idag så trodde jag att kan inte skulle kunna laga denna frukost som jag hade tänkt, eftersom det åskade i morse och vi var utan ström en stund, dock så regnar det massa nu >.<. Tur som så kom den tillbaka och jag kunde göra som jag tänkt.
Gjorde en extra krämig och proteinrik morotsgröt med vaniljsås till frulle, riktigt krämig och god! :)
En extra super kick på dagen! :P
Fick insperation från Sannas recept men modifierade om den lite ^^.
 
 
 
 
 

 
Blev lite halv taskiga bilder för min kamera höll på att dö så det blev bara snap-snap, klart! :/
Det känns som att jag alltid hittar på ursäkter men jag skriver alltid som det är och om jag inte är speciellt nöjd över bilderna...
 
 
 
 
 

Extra krämig & proteinrik

 

morotsgröt med vaniljsås!


 1 portion
Ingredienser:

1 dl Havregryn
0,5 dl Mandelmjölk eller vanlig mjölk
1 Äggvita
1 tsk Kanel
0,5 - 1 dl Morot grovt- eller finrivet
0,5 dl Vatten
 
**Jag lagade min gröt så den blev ganska tjock men om du vill ha lite mer lösare så till sätter du bara mer vätska :).

Vaniljsåsen:

Kvarg
Vaniljpulver / vaniljessens
Mild lättyoghurt
Stevia / sötning
Valfritt: Mosad keso
 
Allt i önskad mängd beroende på hur mycket du vill ha. Själv så hade jag lite vaniljkräm som blivit över som jag tog och spädde ut med mild lättyoghurt plus sötning.
 
(för att vara extra bekäm så kan du bara hälla på köpt vaniljyoghurt)
 
 
  • Koka gröten som vanligt förutom äggvitan, i ca 3-4 minuter. Tillsätt sedan äggvitan under omrörning på låg värme i ytterligare ungefär 2-3 minuter.
  • Blanda samman allt till vaniljsåsen i en skål med så mycket du vill ha av allt.
  • Toppa med vaniljsåsen och lite riven morot ev. valnötter!
 
 
 
 
 
 
 
Kram Johanna! :)


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

myveggiesandi.blogg.se

Matlagning med anorexian vid min sida...

RSS 2.0