Söt- och saltlakritsbollar!

Här kommer det ett godis recept för er som älskar lakrits som dessutom är hälsosamma och fylld med nötter och dadlar, både färsk eller torkade går att användas. Jag bjöd på dessa Lakritsbollar i torsdaga när familjen samlades för lite sent julfirande. Då jag bara bjöd dem bara på nyttigt fikabröd, dessert och julgodis ^^.
 
Själv så äter jag inte speciellt mycket godis alls (i princip inget alls) och gillar heller inte lakrits så jag har tyvärr inte smakat dessa men allesammans gillade dem och speciellt min brors flickvän som älskar sånt här godis. Skickade även hem resten av godiset till henne när dem skulle hem och hon har redan ätit upp alla :P ^^.
 
 
 

Lakritsbollar!


Ca. 18 bollar
 
Sötlakritsbollar:
1,5 dl Mandlar
1,5 dl Hackade dadlar
1 msk Lakritspulver
Rulla i oskalat sesamfrö
 
Saltlakritsbollar:
1,5 dl Cashewnötter
1,5 dl Hackade dadlar
0,5 tsk Havssalt
Rulla i lakritsgranulat

  • Lägg de hackade dadlarna i en skål. Värm vatten och häll över dadlarna. Blötlägg i 30 minuter (detta moment kan skippas ifall du använder färska).
  • Mixa nötter till ett fint mjöl. Rör ner lakritspulver och dadlar. Mixa länge, till en jämn massa. Forma små bollar och rulla i sesamfrö för sötlakritsbollar.
  • För saltlakritsbollar rör i havssalt i massan istället för lakritspulver och rulla i lakritsgranulat. Ställ in i kylen och servera dem sedan kalla! ^^

Tips!  Om du använder torkade dadlar så kan du innan du rullar saltlakritsbollarna i lakritsgranulat så ställer du in dem i kylen en stund då de blir kladdigare i konsistensen. Blir massan för torr så kan du tillsätta en sked blötläggningsvatten för att göra den kletigare.
 
 
 
 
 
Kram Johanna! :)


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

myveggiesandi.blogg.se

Matlagning med anorexian vid min sida...

RSS 2.0