Mjuk butternut & saffranskaka!

Hejhej! :)
 
Igår så firade vi lite jul med familjen då det åts fika och samt 3-rätters (dock inte jag). Då var det min kära syster som hade hand om förrätten och mor som hade huvudrätten sedan var det jag som fixade det tidigare nyttiga fikabrödet samt desserten på kvällen. Recepten på desserten och fikabrödet kommer att publiceras så småning om, måste bara fixa bilderna lite i collage så att man bara behöver ladda upp en ända bild ^^, plus dem andra rätterna också.

D
et var som vanligt alltid lika trevligt och härligt att se sina nära och kära samlade. Min syster som kom hem tidigt på julaftons morgonen från en resa som hon och en kompis gjor och man kan ju undra hur pigg och var denna dagen efter tidsskillnaden som var när dem skulle äta det hedliga traditionella julbordet hos hennes mans föräldrar xD. Aja vi (dem) hade ju bestämt att det inte skulle köpas några julklappar till varandra i år men trots det så kom Netten systern min med några resklappar trots allt :p.
 
En sista sak innan receptet så träffade jag ju på ätstörningen idag och åt lunch där för att checka av min vikt om jag ska läggas in eller ej. Själv så var jag orolig att jag skulle ha gått ner nu vid julen när man inte har koll på hur mycket man äter så var jag rädd att jag skulle ha ätit ännu mindre. Tursom så var det inte så jag var bara 10 hekto tyngre sen sist. Egentligen så bör jag läggas in eftersom jag är farligt underviktigt (då det är "extra" farligt för hjärtat och det inre organen), men eftersom jag inte vill så gav dem mig mer tid på mig att gå upp för annars så om jag går ner ännu mer så blir det tvångsvård eftersom jag helst inte vill...
Själv så är jag lite kluven för egentligen så behöver jag vården för att få denna "knuff" men medans så vill jag inte missa mer av min skolgång och hamna efter samt att det kan/är oftast för jävligt att bli inlagd. Nu när jag är "vuxen" så blir det ju utan förälder så då blir det ännu hemskare och ensamare :/.
 
Dagens recept är en nyttig Saffrans och butternutkaka från Marja, dock så använde jag bara mandelmjöl i min för jag inte vågar ta hasselnötsmjöl (mer kalorier). Den var god men lite för söt enligt mig men nästa gång så kan man ju minska på sötman och anpassa den mer efter sig själv istället för det är en väldigt enkel liten kaka som dem flesta av hennes recept är :).
 
 

Mjuk Butternut & saffranskaka!

 
 2-3 Portioner

Ingredienser:
80g Butternut squash/pumpa i bitar
1 Äggvita
1 msk Mjölk
2 msk Pofiber
1 msk Kokosmjöl
1 msk Mandelmjöl
1 msk Hasselnötsmjöl
1 msk Sötströ
1 tsk Bakpulver
½ krm Saffran
1 krm Vaniljpulver
  • Sätt på ugnen på 175 C grader. Hacka butternut pumpan i bitar och koka dem tills dem mjuknat. Mixa sedan pumpan (du kan spara några bitar och ha dem hela i kakan om du vill) med vitan blanda sedan ner det övriga ingredienserna med en sked.
  • Häll sedan smeten i en smord och bröad (jag bröa inte min), grädda den sedan i ca 15 minuter. Servera med valfria tillbehör, kanske kokos eller vanlig grädde ;p.
 

Kram Johanna! :)


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

myveggiesandi.blogg.se

Matlagning med anorexian vid min sida...

RSS 2.0