"Köttig" julpaté!

En annan rätt som dukades upp till julbordet var en vegansk julig "kött"paté som jag testade så man också kan få äta något juligt vid julen. Den var enkel (tycker jag) att göra samt så sköter den sig ju själv i ugnen när den ska gräddas. Jag tyckte den var god och smakade bra och hade bra konsistens dock så kanske den behöver lite mer krydda tycker både mor och jag som bara har ätit av den än så länge.
 
Där jag bor så kunde jag inte heller finna någon rökt tofu så då fick jag ett tips på att göra en egen variant, så det är därför min pate är lite ljusare (vita "kluttar"). Samt så tog jag havregrädde och fullkorns mjöl och ströbröd i våran ^^.
 
Själv så tycker jag att man lika gärna kan äta denna annars till vardags och inte bara över julen, så det är bara att laga den när ni känner för det om ni vill testa den! ;P
 
 

 

 

"Köttig" julpaté!

 
 1 Paté

Ingredienser:

100 g Rökt tofu
100 g Fast tofu
400 g Sojafärs
1 dl Sojagrädde
1 Gul lök, finhackad
1 msk Skånsk senap
0,5 dl Ströbröd
0,5 dl Vetemjöl
1 msk Kapris finhackad
1,5 tsk Timjan
1,5 tsk Mejram
1,5 tsk salt
Svartpeppar

 

Till servering
cornichons
syltlök

eller rödkålssallad / klassisk rödkål

 

  • Mixa den rökta och fasta tofun i en matberedare eller smula sönder fint med fingrarna. Blanda sedan samtliga ingredienser till patén i en bunke. Enklast är att använda händerna.
  • Pressa ner allt i en brödform och jämna till (jag använde en 1,5 liters form). Baka patén i 175 grader i 40-50 minuter. Serveras ljummen eller kall tillsammans med cornichons och syltlök. Själv så tycker jag att den var mycket godare varm än kall och passade också till rödkålssallad / klassisk rödkål ^^.


(kopierat från hemsidan)

 

Kram Johanna! :)


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

myveggiesandi.blogg.se

Matlagning med anorexian vid min sida...

RSS 2.0