Het Buttternut och curry soppa!

Har testat att laga en kryddig och len pumpasoppa med curry och kokosmjölk till la familja, den var god men lite to spicy för mig iaf den mängden jag tillsätt så blev den lite för stark (jag gillar inte för starka maträtter >.< ^^).
 
Den är jätte enkel och går fort att tillaga, servera gärna med något syrligt till ex créme fraiche/turkisk yoghurt samt lite färskt lufftigt bröd och "suga" upp det sista av soppan i skålen ;).
 
Här kommer ett hett recept på en Pumpasoppa med curry och kokosmjölk från en av mina vegetariska favorit bloggare! ;D
 
 
 
 
 

Het pumpa & curry soppa!

 
4-6 Portioner

Ingredienser:

1 Gul lök, hackad
2 Vitlöksklyftor, hackade
1 msk Färsk ingefära, riven
1 Röd chili, urkärnad och finhackad
1 msk Curry
1 Butternutpumpa, 1-1½ kg
1 burk Kokosmjölk
5 dl Vatten
2 Grönsaksbuljongtärningar

 

  • Skala pumpan och kärna ur den. Fräs gul lök och vitlök i lite olivolja tills den är genomskinlig och mjuk. Tillsätt ingefära, chili, curry och pumpabitar och låt svettas i några minuter.
  • Häll på kokosmjölk, vatten och grönsaksbuljongtärningar. Låt koka i 10-15 minuter eller tills pumpan är mjuk. Mixa soppan slät och servera eventuellt med lite finhackad färsk chili, syrlig yoghurt och en brödbit.
 
 
Kram Johanna! :)


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

myveggiesandi.blogg.se

Matlagning med anorexian vid min sida...

RSS 2.0