Hälsosam Saffransostkaka!

Dagens andra recept som prövats är en nyttig och god Saffransostkaka från Sanna som jag åt tillsammans med vaniljkräm samt egen skogsbärsylt.  Om du vill så kan du även göra en vanlig ostkaka så kan du bara skippa saffranet ifall du vill eller föredrar vanlig ostkaka mer^^ .
 
Ett bra hälsosamare alternativ till fikat. Jag såg detta recept på hennes blogg och jag som älskar ostkaka var ju bara tvungen att testa denna speciellt en som är i nyttigare och sockerfri version. Den var god men måste även testa att laga utan saffran för dem som man köper så föredrar jag vanlig ostkaka framför saffransostkakan så det är lite svårt att säga att jag tycker den är suuuper god eftersom jag föredrar vanlig ostkaka mer än med saffran :P.
 
 
 
 

Saffransostkaka med vaniljkräm & sylt!

 
 ca. 4 Portioner

Ingredienser:
250 g Minikeso (eller vanlig keso)
100 g Lättkesella
2 Ägg
1/4 tsk Bittermandelarom (valfritt)
1 tsk Vaniljarom
1 paket Saffran (0,5 g)
2 msk Stevia strö
3 msk Mandelmjöl
1 tsk Fiberhusk

  •   Sätt ugnen på 175 C.
  • Ha i alla ingredienser i en bunke och rör om med en sked tills allt är blandat. Häll smeten i en smord liten ugnsform, den jag använde är ca 10x10 cm. Använder du en större form behöver kakan inte lika lång tid i ugnen. Baka i mitten av ugnen i ca 45-50 minuter (eller kortare om du har en större form), kakan ska vara fast. Ta ut och låt svalna.

Servera med bärsylt (1 dl hallon eller hälften blåbär & hallon som du värmer i micron. Tillsätt 1 tsk stevia strö och 0,5 tsk potatismjöl för att få den tjockare) och vaniljkesella (50 g lättkesella, 1 tsk stevia strö, 1/2 tsk vaniljarom).
 
(kopierat från sidan)
 
 
 
Kram Johanna! :)


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

myveggiesandi.blogg.se

Matlagning med anorexian vid min sida...

RSS 2.0