Banankaka med jordnötsfrosting!

Hejhej! :)
 
I tidigare inlägg så har jag ju nämnt en Banankaka med jordnötsfrosting som jag hade som nödlösning till födelsedags fikat i lördags när det inte blev som planerat med pajen. Dock så har jag löst det nu och har bakat den så den ska nog smakas av minsan, recept kommer också at komma fram över ;).
Kakan är en nyttig sockerfri Banankaka med jornötsfrosting som man även kan göra vegansk genom att använda växtbaserad mjölk istället för vanlig muh muh mjölk, haha :).
 
Den gillades inte av alla som har testat den men jag tycker den var mumsig och saftig kaka/dessert ^^, men dem är ju inte vana heller vid att äta annorlunda och nyttiga versioner av fikabröd :p. Detta recept var också från den jätte duktiga Fanny! :)
 
 
 
 

Banankaka med jordnötsfrosting!


1 Kaka
 
Ingredienser:
1 dl Kokosmjöl
1 dl Sojamjöl, eller valfritt (jag tog fullkornsmjöl)
3 msk Pofiber
1,5 dl Mosad banan
5 msk Äppelmos (jag tog sockerfri)
2 dl Mjölk
1 tsk Vaniljpulver
1 tsk Bakpulver
6 msk Socker (jag använde sötin)

Jordnötsfrosting:
350 g Silkestofu, (ca 1 pkt)
4 msk Jordnötssmör (gärna med crunch)
1 Liten banan
 
 
Gör så här:
  • Sätt ugnen på 170 grader. Blanda torra ingredienser i en skål.
  • Mixa banan, äppelmos och mjölk till en jämn smet. Häll smeten på den torra blandningen och rör ihop.
  • Smörj en ugnsfast form med valfritt fett och häll i. För att förenkla kommande steg kan du med fördel fetta ett bakplåtspapper, lägga det i en djup plåt och hälla smeten där i. På så vis slipper du skära lager av kakan senare, vilket kan bli knepigt då kakan blir rätt kladdig.
  • Grädda i 25 minuter (ev kortare tid om du gör en större, plattare kaka från början) och gör under tiden frostingen genom att mixa tofu, banan och jordnötssmör. Ställ in i kylen och låt den tjockna till.
  • När kakan har gräddats klart ska den fortfarande vara lite kladdig, men inte lös, ta sedan ut den och låt svalna. Om du gjorde en högre kaka skär sedan lager, om du gjorde en plattare skär istället ut lika stora rutor. Varva kakan med jordnötskrämen, avsluta med kräm och toppa gärna med bananskivor och jordnötter.
 
 
(kopierat från sidan med några ändringar i texten)
 
Kram Johanna! :)


Kommentarer
felicia

ser gott ut :)

Svar: Tack så mycket! :)
Johanna V

2013-12-03 @ 15:29:53
URL: http://feliciaholmgren.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

myveggiesandi.blogg.se

Matlagning med anorexian vid min sida...

RSS 2.0