Applepie zoats with cinnamoncream!

Godmorning! :)
 
Hoppas alla har haft en bra start på helgen igår och haft en mysig och god frukost. Själv så tänker jag bjuda på ett super smarrigt gröt recept som jag sätt Sanna gjort som man bara var tvungen att testa, som jag åt med smaklökarna i "skyarna" tillsammans med julkalender ;).
Det är faktiskt andra gången jag äter denna. Så himla gott och påminner faktiskt som sagt om äppelpaj/kaka, nomnomnom! ;D
Kan ätas som zoats version eller en krämigare proteinrikare variant av havregrynsgröt. Du får även välja ifall du vill äta den varm eller kall, själv så föredrar jag den varm eller åtminstone ljummen :).
 
 
Nu idag på eftermiddagen efter lunch så ska jag och min bror iväg till affären och kolla på olika Ipads och se ifall vi kan hitta någon bra till mig som jag fick i födelsedagspresent att köpa. Vi får hoppas att jag hittar någon bra och billig *finger crost*! :)
Jag vill även passa på att gratta en av mina käraste barndoms kompisar som fyller 20 idag och har varit/är en stor del av min liv under uppväxten så många härliga och några inte så härliga minnen men dem bästa väger upp det dåliga man kan komma ihåg ^^. Grattis gumman hoppas du får en awsome day!<3 (you know who)
 
 
 
 
 

Applepie Zoats "OIAJ"!


 1 portion
 
Zoats:
1,2 dl (40g) Havregryn
1 msk Stevia
1 tsk Vaniljarom
1,6-2 dl Mandelmjölk
2 Äggvitor
0,5 Rött äpple i bitar
Valfritt: 0,8 dl Finriven gul zucchini, alt. grön
2 tsk Psyillium-, chia- eller linfrön

Kanelkräm:
0,8 dl Kvarg / kesella
0,8 dl Keso, alt mer kvarg
Sötning efter smak
0,5 tsk Vaniljarom
0,5 tsk Kanel
 
+ 4 msk Osötad/vanlig äppelmos
 

  • Koka upp gröten med alla ingredienserna förutom vitorna på medelvärme i ca 4-5 minuter, tillsätt sedan äggvitorna under omrörning och låt det koka ytterligare 2-3 minuter på längre temperatur.
  • Mixa sedan samman allt till kanelkrämen med en stavmixer tills du fått en slät smet och är nöjd med smaken. Varva sedan gröten med hälften av krämen och 2 msk äppelmos, sedan resten av gröten, äppelmoset och tillsist kanelkrämen som återstår. Ät gröten direkt eller låt den stå över kylen över natten och ät den morgonen därpå. Själv så åt jag min direkt ^^ .
 
Kram Johanna! :)


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

myveggiesandi.blogg.se

Matlagning med anorexian vid min sida...

RSS 2.0