Super low carb and calorie Chocolate mugcake with creamy chocolate filling!

Till mellanmål testade jag att göra en mugcake som är jätte kalori och kolhydrat snål, resulatet blev bra dock blev den väldigt söt för min smak, då passar något syrligt till som tillbehör.
Jag testade även Walden farms choklad dipp som jag hade som fyllning tillsammans med bananen.
Choklad dippen var faktiskt god och smakar choklad, själv så var det super länge sedan man åt choklad i huvetaget så jag kommer inte riktigt ihåg hur söt en vanlig choklad är men choklad dippen är lite söt för mig så man behöver inte speciellt mycket ^^.
 
Om man inte är lika nummer fixerad som jag blivit så ger jag lite andra alternativ också på sidan :).
 
 
Förlåt för inlägget blev sent, men var tvungen att avbryta skrivande och börja med maten dock som inte blev så jätte vacker, kunde ha blivit bättre blev bara stressigt :/.
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Smal choklad mugcake med

 

krämig bananchoklad fyllning


 1 mugcake
 
Ingredienser:
 1,5 msk Vetekli (eller valfritt mjöl)
1,5 msk Äppelmos,
kvarg eller något liknande funkar med.
1 tsk Bakpulver
1 msk Havremjöl
0,25 dl Äggvita / en äggvita
0,5-1 msk Sötning
2-3 msk Vatten/ valfri vätska (om det behövs)
1 tsk Kakao (mer om du vill)
 
 
Fyllning:
25 g Banan
Lite Walden farms choklad dipp,
om du inte har det så kan du ta kakao istället...
 
 

  • Blanda alla torra ingredienserna tillsätt sedan resten till mugg-kakan. Smörj en mugg med lite fett, mosa bananen med gaffel och blanda med chokladen. Häll halva smeten i den smorda muggen och tillsätt sedan banan fyllningen täck sedan resten med smeten som är kvar. Micra mugg-kakan på högsta effekt i ungefär 1-1,5 minut, då får bevaka den väl för det går snabbt i dem sista sekunderna och man vill inte ha en torr mugcake. Typiskt nog så råkade jag värma min lite för hårt så den blev lite hård och torr i kanten/botten.
Servera med valfria tillbehör! ^^
 
 
 
 
 
 
 
 Kram Johanna! :)


Kommentarer
Anonym

Hej! Vet du hur många kalorier kakan innehåller? Den såg supergod ut och jag bara måste testa den!! :D

Svar: Hejsan hejsan! Jo det beror på vilka produkter du kommer använda, men med dem varor /produkter jag använde så blev det bara ca 104 kcal. Om du vill veta exakt vilka så får du säga till ^^
Vad kul att du tycker det, det är roligt och glädjande att höra! :D

Ps, oftast så är mina mellanmål och frukostar under 200 kcal i den mängden jag gör (ibland så kan jag dubbla receptet, fast det brukar jag oftast skriva, tror jag xp ^^)
Johanna V

2013-08-27 @ 21:08:20


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

myveggiesandi.blogg.se

Matlagning med anorexian vid min sida...

RSS 2.0