Slim Pumpkin and Cinnamon Heart-cake!

Tidigare på eftermiddagen vid fika dags så gjorde jag en frukostkaka som Sanna gjort fast bara hälften av satsen, (blev då mer kalorisnål med valen jag gjorde) som blir mer lagom för mellis.
Den var god men råkade vara lite för länge i ugnen så blev lite njaaa men den var ändå saftig i mitten tur som, blev mycket bättre med färska bär och vaniljkrämen! ;D

Eftersom jag tänkte att det skulle ta den tiden som det gör med vanliga receptet så höll jag på med andra saker under tiden så då glömde man bort den lite men lyckligtvis så kollade jag till den en gång och fick ta ut den då eftersom den var well done så att den inte blev super torr.
 
Mellis versionen ser också lite annorlundare ut än hela satsen,
förmodligen pga att det bara används äggvita och att jag kom på nu när jag kolla på receptet igen att jag råkade glöma att mixa havregrynet till mjöl, så ni vet ^^ :P.
 

OBS! Jag ger två versioner av receptet både halva satsen som jag gjorde nu vid mellis som är i parantesen och några är det ju ganska självklara, och orginalet före!
 
 
 
 
 
 
 
 

Pumpa & kanel frukostkaka!

 
1 portion
 
Ingredienser:

 1 dl (ca 30 g) Havregryn malt till ett mjöl
1 msk Kokosmjöl
1 msk Stevia strö
1 tsk Bakpulver
1 tsk Kanel
1 Ägg, (inget ägg)
1 Äggvita (Nästan en ½ dl äggvita)
2 msk Valfri mjölk  (jag använde 1 msk soja light)
3 msk (45g) Pumpapuré (0,25 dl)

  • Sätt ugnen på 180 C. Blanda ihop alla torra ingredienser i en bunke.
  • Vispa ägg + äggvita luftigt med en elvisp, ca 1 minut. Tillsätt mjölk och pumpapuré och vispa ytterligare 30 sekunder. Blanda till sist i de torra ingredienserna och häll smeten i en smord form (jag använde en liten hjärtformad form).
  • Grädda i ugnen i ca 25-30 minuter.

Serverings förslag: Lite kesella, proteinfluff, kesokräm eller bara lite varma bär eller färska! ;)
 
 
 
 
 
 
 

Kram Johanna! :)


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

myveggiesandi.blogg.se

Matlagning med anorexian vid min sida...

RSS 2.0