Sannas Healthy Banana Bread

Till mellis så fick det bli Sannas nyttiga Bananbröd, för vi hade två svarta bananer hemma som behövdes användas så då tänkte jag att jag gör detta recept eftersom det ska vara väldigt mogna bananer för mer smak. Jag tycker inte det är gott att äta mogna bananer eftersom dem blir så sliskiga och söta (enligt mig) men jag kan gärna laga eller baka något med dem :p.
Det är väldigt enkelt att röra samman men tar lite tid i ugnen att tillaga.
 
Den var god men blir nog mer kompakt när man ersätter protein pulvret eftersom det gör det mer lufftigt/fluffigt, men den funkar absolut att äta! :)
Jag hade ersatte protein pulvret med ca 0,6 dl havremjöl istället...
 
Receptet är direkt kopierat från hennes blogg med några tillägg,
så ni får receptet med och utan protein pulver.
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Sannas Nyttiga Bananbröd


 1 Limpa , ca. 10 skivor
Ingredienser:
1 dl (40g) Mandelmjöl
1 dl (40g) Kokosmjöl
0,5 dl (20g) Whey complete vanilj
(eller mer mandelmjöl eller havremjöl)
2 Väldigt mogna bananer, ca 180 g
65 g Lättkesella eller kvarg
0,5 dl Naturell yoghurt
2 Äggvitor
2 tsk Bakpulver
½ tsk Bikarbonat
1 tsk Kanel
Valfritt: 1 msk Stevia
15 g Valnötter

 
  • Sätt ugnen på 175 C.
  • Blanda ihop alla ingredienser utom valnötterna med en stavmixer.
  • Smörj en brödform med kokosolja eller naturell olja och strö mandelmjöl eller kokosmjöl i formen (så att brödet inte fastnar). Häll smeten i formen, strö över valnötter och grädda i mitten av ugnen i ca 45 minuter, låt den sedan svalna.
 
 
 
 
 
 
 
 
Kram Johanna! :)


Kommentarer
Marja - Baka Sockerfritt

Mogna bananer är så gott att baka med! Verkar dock som om ingredienserna fallit bort?

Svar: Ja det ger väldigt mycket naturlig sötma (Y) :).oohh *suck*, det var ju typiskt! Datan och bloggen krånglade hela eftermiddagen igår när man skrev inlägg, blev ju så trött så att man orkade inte göra om det igen... -_-"
Johanna V

2013-08-06 @ 22:04:19
URL: http://bakasockerfritt.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

myveggiesandi.blogg.se

Matlagning med anorexian vid min sida...

RSS 2.0