Krämig "kyckling"-gratäng med basilika, soltorkad tomat & spenat!

Till middagen så gjorde jag en vegansk "kyckling" gratäng som åts med mina traditionella grönsaker. Det smakade väldigt bra och var väldigt enkel att göra. Ett familje vänligt recept som är ett grönt val för världen! :)
Hoppas du blir nyfiken på detta recept och att du kommer gilla den! ^^
 

Man kan ju även testa andra kryddor och smaksättningar om man vill, men själv så ville jag testa orginal receptet först och bli inspirerad vad man kan göra för andra versioner och alternativ ;).
 
 
 
 
 
 
 

Vegansk "kyckling"-gratäng med

 

soltorkade tomater & basilika!

 
4-5 portioner
 
Ingredienser:

ca 400 g Valfritt vegetariskt "kycklingkött"
5 Soltorkade tomater, i mindre bitar
1 Kruka basilika
2 msk Dijonsenap
2 Vitlöksklyftor, fint riven
2 dl Naturell sojayoghurt, jag använde Alpros tjocka på burk
2 dl Osötad sojamjölk
½ msk Flytande grönsaksbuljong
Salt & Peppar

Valfritt: 2 dl Riven veganost

ca. 2 dl Uppstekt fryst spenat (mer el. mindre), färsk funkar också.

 

 

  • Sätt ugnen på 200 grader.
  • Stek vegoköttet i lite olivolja tills det får fin färg. Fördela vegoköttet i botten av en gratängform. Strö över de soltorkade tomaterna och basilikabladen eventuellt spenat om du vill prova med det. Blanda dijonsenap, rivna vitlöksklyftor, sojayoghurt, sojamjölk, grönsaksbuljong, salt, svartpeppar och eventuellt riven veganost i en skål. Gratinera gratängen sedan i 25 minuter i ugnen.
Servera med pasta, ris, potatis, bulgur, grönsaker eller något annat du gillar! :)
 
 
 
 
 
 
Kram Johanna! :)


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

myveggiesandi.blogg.se

Matlagning med anorexian vid min sida...

RSS 2.0