Fresh Salmon pasta with sour sauce!

Här kommer ännu ett sent inlägg kring middagen. Jag var tvungen att dusch efter inlägget innan och sedan var det kvällsmål så jag fick skriva det nu istället, that´s why ^^...
 
Till middagen hade jag tänkt att göra några vegetarisk Biff á lá lindstöm till hela familjen men dock så saknades det tydligen en ingrediens så jag fick skjuta upp det lite men frågade mamma vad hon hade tänkt att laga till henne och pappa då sa hon något med fisk så då tänkte jag passa på att laga en fiskrätt som jag velat göra. Då blev det en riktigt fräsch och smarrig laxpasta som är jätte enkel men otroligt god! Kommer definitivt att lagas om flera gånger fram över. Ett måste att laga för alla fisk och lax älskare! ;)
 
Vi använde heller inte linguine eftersom vi inte hade det hemma så det blev fullkornsmakaroner istället, funkar utmärkt med vilken pasta som helst. Dock så kokade mamma lite mycket bara så det blev lite to much men pappa älskar pasta så det går alltid åt här hemma! ;P
Går även utmärkt att äta rätten utan pasta tillsammans med grönsaker, potatis eller annan gryn sort.
 
Inte min tallrik, jag åt en pastafri version ^^.
 
Laxpastan utan pasta :p
 

Fräsch & krämig laxpasta!

 
4 portioner
 
Ingredienser:
 
4 Bitar fryst laxfilé
1 pkt Pasta (tex. linguine)
1  Citron
1  Gul lök
1  Vitlöksklyfta
1 burk Kapris
200 g Gröna ärtor
2 dl Crème fraiche
 Svartpeppar
1 kruka färsk dill, funkar med fryst också det använde vi
 
 

  • Koka pastan i välsaltat vatten.
  • Hacka båda lökarna fint, skär laxen i ca 2 cm stora kuber samt hacka kaprisen grovt.
  • Stek löken i en het panna med smör eller olivolja.Tillsätt kaprisen när löken mjuknat.
  • Vänd ner creme fraiche i pannan och blanda runt, sänk värmen så det inte bränns. Riv ner citronskalet (de gula), samt pressa saften ur halva citronen.
  • Salta och peppra laxbitarna och låt dem sedan koka med i såsen. När laxen fått fin färg börjar den bli klar, tillsätt ärtor och hackad dill. Om du tycker att såsen är för tjock, ta lite av det kokande pasta vattnet för att späda ut såsen.
  • När pastan kokat klart, låt den rinna av och slå den över lax och såsen i panna och vänd runt försiktigt. Avsluta med nymalen svartpeppar på toppen!

 

 

 


Kram Johanna! :)



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

myveggiesandi.blogg.se

Matlagning med anorexian vid min sida...

RSS 2.0