Fluffy pumpkin and banana pie with chocolate crust!

Morning morning!
 
Har kommit på en super god frukost paj som blev riktigt bra, kanske behöver några ytterst få justreringar för själv så tycker jag det kanske blev lite för mycket deg men det är ju en smaksak förstås. Ska nog öka på fyllningen nästa gång jag gör denna godbit, så att det jämnar ut sig! ;)
Jag var så ivrrig så jag är bara tvungen att lägga ut det för jag tyckte det blev så himla gott.
Ett riktigt bra första resultat vid första försöket! :)
Om man vill kan man ju prova att antingen öka mängden banan och pumpa till fyllningen eller ta bort ca en ½ msk mjöl, då får man gå på mer lita mer på sin känsla och förmåga om man vågar :P ^^.
 
 
OBS! Har du justrerat receptet så det blivit bättre så ni behöver inte bry er om det jag skrivit i texten ovan! ^^
 
 
 
 
 
 
 

Fluffig bananpumpa

 

med chokladbotten!

 
1 portion
 
Botten:
2 msk Havregryn
2 msk Valfritt mjöl ex. mandel eller pofiber
1,5-2 tsk Kakao
1 msk Yoghurt
ca. 1,5 -2 msk Äppelmos
Lite vätska
Valfritt: Lite sötning efter smak
 
Fyllning:
ca. 2/3 Banan, (70g)
3-3,5 msk Pumpapuré
1,5-2 msk Äggvita
0,5 tsk Bakpulver
 
 
  • Sätt ugnen på ca 190 C grader. Mosa bananen och micra den några minuter till en "mojsig gegga", låt det svalna.  Blanda sen de torra ingredienserna till botten först sedan det blöta, degen ska inte vara för kompakt eller för lös så tillsätt ev lite vatten/mjölk för att få den lite blötare. Tryck ut degen i en lagom stor ungsform med höga kanter, knåda ut den jämt i lagom tjocklek.
  • Blanda den geggiga bananen med pumpapurén och äggvitan i en liten skål som sist så tillsätter du bakpulvret lägg det sedan i pajskalet, puddra över lite kanel före eller efter gräddningen. Grädda pajen i ugnen i ca 15-20 minuter (tiden varierar beroende på ungsform och ung).
 
Toppa sedan med lite sockerfri chokladsås eller vanlig,
jag tog waldenfarms choklad dipp! ;)
 
 
 
 
 
Hoppas du gillar den, jag tyckte den var riktigt smaskig!
Kram Johanna! ;)


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

myveggiesandi.blogg.se

Matlagning med anorexian vid min sida...

RSS 2.0