Chocolate cake with plums and nuts!

Godmorgon!
 
Idag fick det bli en varm nyttig chokladkaka med färska plommon med nötter och vaniljkräm. Den är jätte enkel att laga men ändå smarrig och chokladig! ;)
 
Som ni märkt så har jag gjort väldigt mycket saker i ugnen den senaste tiden men det är för att jag tycker det blir så gott med ungsbakat och när man ändå är ledig och har den tiden på morgonen,
inte behöver stressa till något eller har tider att passa så utnyttjar jag det när jag kan.
En del recepten går att tillaga på spisen eller micron, men det blir nog inte samma konsistens eller yta på maten...

S
peciellt nu när man börjar i skolan nu på onsdag då kommer man inte göra något på morgonen som är tidskrävande så att det blir streesigt för mig (får inte stressa enligt läkare/psykolog). Jag har ju inget schema ännu så vet inte hur mina dagar kommer se ut eller vilka dagar jag kommer gå i skolan, om det blir alla dagar i veckan eller bara några dagar osv (har lite special lagt schema pga min sjukdom och går inte någon inriktigt så jag läser bara bas ämnen som alla inriktningar gör).
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Chokladkaka med nötter & plommon!

 
1 portion
 
Ingredienser:

2 msk Havregryn
2 msk Fullkorns dinkel, (funkar med annat mjöl också)
2 msk Vetekli / kruskakli
0,5 -1 msk Kakao
Sötning efter smak, jag tog ca 3 tsk kanske
3 msk Yoghurt smaksatt eller naturell
3 msk Valfri mjölk (jag använde light soja)

Topping:  ½ Stort plommon (eller annan frukt)
Valfri mängd hackade nötter ex, Cashew, mandel, pistach eller hasselnötter...
(du kan får välja ifall du vill toppa kakan med nötterna eller om du vill blanda i smeten, fast om du tar i smeten så får det bli i mindre mängd bara så att smeten "håller ihop")
 
 
  • Sätt ugnen på 225 C grader. Blanda alla torra ingredienserna först (förutom nötterna) till smeten. Tillsätt det blöta och smaka av hur mycket kakao och sötning du vill tillsätta, ha eventuellt i några nötter om du vill ha i smeten i stället för topping eller både och. Häll smeten i en liten ungsform, skär frukten i i klyftor och lägg dem på chokladsmeten i önskat mönster toppa med hackade nötter. Grädda kakan i mitten av ugnen i ca 15-20 minuter, beroende på hur du vill ha den (jag gräddade min i ungefär 15 minuter, det tyckte jag blev lagom).
 
Servera med gärna med lite vaniljkräm (kvarg/kesella, sötning & vaniljpulver eller vaniljarom)! :)
 
 
 
 
 
 
 
Kram Johanna! :)


Kommentarer
Marja - Baka Sockerfritt

Vilken härlig frukost (och mellis ;))! Äter själv gärna något med chokladmsak på morgonen!

Svar: Ja den var mycket god! ;) Ja det är gott med något sött och chokladigt, det har blivit mycket mer receptet med choklad som man gjort den senaste tiden jämfört med förut. Så jag vet inte om man kanske har blivit lite ensidig men man hamnar i vissa "spår" (kommer inte på ordet jag är ute efter) där man är sugen på något mer än andra saker ^^.
Johanna V

2013-08-19 @ 21:06:58
URL: http://bakasockerfritt.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

myveggiesandi.blogg.se

Matlagning med anorexian vid min sida...

RSS 2.0