Asian "Chicken" Tamarind and Pineapple stew

Idag har man haft mycket att göra och inte riktigt haft tid att laga något specifikt (inte för att det är det alla gånger men). Stor handlat och hämta min kära syster på tågstationen, eftersom några kusiner kommer idag och stannar över helgen för imorgon så ska lilla gullungen Felicia döpas så då kommer det bli fika och sånt.
Morgon dagen blir det nog kanske inte så jätte mycket uppdatering, vi får se hur det blir eftersom man inte vet hur länge dopet och det varar och om dem behöver hjälp osv.. :)
 

N
u till kvällen gjorde jag en jätte smarrig vegetarisk sötsur gryta som jag ville prova, blev riktigt god!
Kommer definitivt att göras om :). Den tar inte lång tid att göra och är inte komplicerad heller. Om något skulle vara svårt så skulle det kanske vara att hitta Tamarind pastan om man inte bor i en storstad som har stort utbud i sina mataffärer. Själv så hittade jag inte någon i två stora matbutiker som jag kollade i, men så kom man på att vi ju har en asiatisk liten affär så tursom så hittade man pastan där ^^.
 
 
 
Vi får tacka Mattias för detta lovely recipe! ;D
 
 
 
 
 

Sötsur Tamarind gryta!

 
3-4 portioner
 
Ingredienser:
 
300-400 g vegokött – Fry’s ”chicken” strips, ”Istället för kyckling”, tzay, seitan, sojakött…
(jag använde Quorn strimlor)
1 Liten röd paprika, skuren i mindre bitar
½ Liten zucchini, skuren i mindre bitar
½ Paket sockerärtor, halverade (jag hade det inte i min gryta)
0,5 Röd chili, finhackad
0,5 Burk minimajs, halverade
ca 200 g Ananas i bitar på burk
1 Burk kokosmjölk
1 dl Tamarindpasta (finns i välsorterade matbutiker och asiatiska butiker)
½ dl sweet chili-sås
2 msk mörk sojasås
0,5 msk Flytande grönsaksbuljong
Salt
 
 (Jag skrev halva satsen av orginal receptet så, det är bara att dubbla om du vill ha mer)
 
 

  • Stek först den vegetariska "kyckligen" i lite olja i en stor stekpanna eller kastrull. När du har stekt dem en så lägger du undan det på ett fat eller liknande. Stek sedan paprikan, zucchinin, sockerärtor, majs och chilin tills dem har fått fin färg. Lägg sedan tillbaka "köttet" i grytan och tillsätt det feta lagret av kokos burken och ungefär hälften av kokosmjölken (om du vill ha krämigare så tillsätter du mindre kokosmjölk eller enbart det tjocka lagret, ju mer vätska du tillsätter så blir det mer såsigt). Ha ner resten av ingredienserna och låt det puttra i 10 minuter.
 
 
Servera med ris, bulgur eller annat gryn. Jag år min smarriga gryta med "kålspagetti" det var riktigt gott, zucchini eller blomkålsris tror jag är gott att ha till för ett smalare men gott tillbehör! :)
 
 
 
 
Kram Johanna! :)


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

myveggiesandi.blogg.se

Matlagning med anorexian vid min sida...

RSS 2.0