Åland weekend + tips!

Hejsan!
Igår kväll så kom man hem med mor och far från kusinerna på Åland. Mina föräldrar hade fått en Åland weekend hos våra kusiner, där dem hade fått lite aktiviteter som 50-års present förra året. Det var ett besök på fyren "Märket" där finska och svenska riksgränsen går med några släktingar också. Det blev bland annat en "drag-kamp" vid gränsen mellan min faster och far. Det var första gången för mig som jag besökte en fyr, det var väldigt häftig och intressant. Åland har ju många fyrar så det finns mycket att välja på! ;)
 
Lördagen så åkte vi runt och kikade runt lite på ön, gjorde bland annat en snabb visit på Kastelholmen och besökte några loppisar där man hittade lite fina antika grejer(både min mor och jag gillar att kolla på antika loppisar, eftersom jag gillar gamla inrednings grejer som är lantligt, antika osv... ).
 
På kvällen så gick vi på Stallhagens Restaurang och Pub, där vi åt super god middag och fick en rund vandring på brygeriet, det var väldigt intressant. För dem som inte vet så har ju dem en av väldens dyraste champanj flaska som hittades utanför Åland (kommer inte ihåg vart men) så det var intressant att höra om det också. Detta ställe tycker jag verkligen att du ska besöka, dem serverar jätte god mat med mysig miljö samt jätte trevlig personal, hand gjord öl som jag inte kan säga något om eftersom jag själv inte tycker om öl men det är ett eftertraktat märke som växer hela tiden. Dem säljer även jätte goda sorter marmelad, sylt, gele, curd som vi också fick provsmaka på, tyvärr så var dem ju inte direkt billiga men dem var så goda så man var ju bara tvungen att köpa hem två sorter. Vi köpte en Havtornscurd som vi fick ett smakprov på som var super god, sedan en Havtorns-rabarber sylt/marmelad (står inte vad det är på burken), den hade vi inte smakat men det ska bli väldigt intressant. Kommer att skriva vad jag tyckte om den när jag provat den! ^^
 
På söndags kvällen åkte vi hem och underdagen så hittade vi på lite olika grejer.
 
 
Åland är ett landskap med fin mijlö, fina badplatser/stränder, det finns mycket små mysiga fika stället. Det finns mer se värdigheter än vad man tror, själv så har jag igentligen inte sätt så mycket runt om kring ön eftersom vi oftast bara är hos mina kusiner och hälsar på. Jag älskar denna mysiga lilla ön det är alltid härligt att hälsa på sina nära och kära.
Åland är ett perfekt kort resemål för hela familjen, speciellt på sommaren! :)
 
 
 
 
Fyren Märket.
 
Dragkampen mellan faster och pappa! ^^
 
 
Kastelholm..
 
 Stallhagens bil som stog vid parkeringen.
 
Puben
 
 Min rätt som jag åt, smörstekt sik med potatis,sallad & någon sås som jag inte kommer ihåg vad det var, även Sari och mamma tog denna rätt ^^.
 
 Pappa, Thomas & Riina valde Örtfylld karré...
 
 Några tog även dessert efteråt, pappa tog hemma gjord vaniljglass med hallon, honungssås & krispigt havresmul, (kommer inte riktigt ihåg vad rätten hette eller om det exakt vad så men jag tror så). Jag var för mätt för att äta dessert men provsmakade lite, riktigt god! :)
 
 
 Fluffig Fläderpannacotta med krispig havrebotten, den var också god!
 
 
 
 
 Kram Johanna! :)


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

myveggiesandi.blogg.se

Matlagning med anorexian vid min sida...

RSS 2.0