Afrikans gryta med nordisk touch!

Gjorde en super god vegetarisk gryta idag till lunch till lá familja som är hälsosam och fylld med nyttigheter!
Detta recept tycker jag verkligen att ni ska pröva den var så god, hela familjen gillade den! (Y) :)
 
Grytan innehåller broccoli, linser, kikärter, kokosmjölk, spenat (jag tillsatte även grönkål) och massa andra gottiheter. På receptet så stod det var 4 portioner men jag tycker nog att det kanske är snarare 5-6 portioner, men rätten är svår att sluta att äta för att den var så god (i alla fall för mig) så det kan ju ta slut i ett nafs! ;)
 
 
 
Hade inget ätligt blad hemma så fick ta ett från en buske, tyckte att det såg så tråkigt ut utan (a)
 
 

Afrikansk gryta med nordisk touch!


 5-6 portioner
Ingredienser:

1 Gul lök
2 Vitlöksklyftor
3 cm Färsk ingefära
5 Tomater
olivolja
1 tsk Spiskummin
2 tsk Mald koriander
1 tsk Gurkmeja
½ tsk Chiliflakes
1 dl Röda linser
1 burk Kokosmjölk
1 Grönsaksbuljongtärning
1 Broccoli eller motsvarande mängd fryst
1 Burk (ca 400 g) kikärtor, sköljda
70-100 g Babyspenat ta även i lite grönkål
1 Citron
Salt
 

  • Skär den gula löken i mindre bitar, hacka vitlöksklyftorna, riv ingefäran och skär tomaterna. Släng ner allt i en matberedare eller så kan du använda en stavmixer och mixa till en slät puré.
  • Häll lite olivolja i en gryta eller stor stekpanna och hetta upp spiskummin, koriander, gurkmeja och chiliflakes. Tillsätt grönsakspurén och låt fräsa på i någon minut. Tillsätt sedan de röda linserna, kokosmjölk, grönsaksbuljongtärning och broccoli. Låt koka i 5-10 minuter tills linserna är mjuka. Tillsätt sedan kikärtorna, babyspenaten eventullet grönkål också, samt saften från citronen. Låt det koka samman någon minut och smaksätt med salt eftersmak om du vill eller tycker att det behövs.
Servera som den är eventullt med en klick créme fraiche om du vill,
kan även ha sallad, potatis, bulgur eller annan gryn sort!
 
 
 
 
 
Kram Johanna! :)


Kommentarer
Sandra

Otroligt god, tack för receptet! :)

Svar: Ja varsegod, det glädjer mig att du gillade den också! (Y) :)Det tyckte jag med när jag testade den, så himla god! ;D
Johanna V

2013-09-05 @ 12:26:05


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

myveggiesandi.blogg.se

Matlagning med anorexian vid min sida...

RSS 2.0