Leguminosae Burgare!

Hejsan!
Idag så blev det lunch i skolan en av mina två skoldagar i veckan, eftersom jag har lite speciell skolupplägg pga min sjukdom. Då var det Chili con qourn med fullkorns ris, gräddfil och det stora utbudet av salladsbordet. Det är tur att man går på en resturang skola där elever/lärare lagar maten då får man god mat iaf och lite lyx (: .
 
Till middagen visste inte jag riktigt vad jag skulle göra av alla recept som jag vill testa, så det blev dessa vegetariska Leguminosae burgare som jag hitta på kokaihop.se, fast jag gjorde för två istället för fyra portioner. Dom gick snabbt att göra, smakade kanske lite för mycket salt med dom var okej ändå. Hade inte så mycket panering som man skulle på dom bara lite gran det är därför dom ser lite annorlunda ut jämfört med orginalet. Jag åt dom med sallad, kvarg och min kära herr broccoli. En syrlig/fräsch sås passar till burgarna för dom är väldigt kryddiga ^^.
 
 

Recept 4 portioner:
 
2 burkar  kidneybönor
1 st  Rödlök eller gullök (Stor), smaksak helt enkelt.
2 tsk  Chilipulver (Kan ersättas med paprikapulver)
1,5 tsk  spiskummin
3 tsk  salt
3 tsk  svartpeppar
1 nypa  kummin
1 klyfta  Vitlök (Färsk är lite mer smakrik)
3 tsk  Vinäger (Äppelcider brukar jag använda)
1 msk  persilja
1 st  ägg
Lätt Panering
1 näve  dinkelmjöl
1 näve  Rågflingor som krossas i handen.
1 näve  Krossade Linfrön (Kan ersättas med sesamfrön)
 

GÖR SÅ HÄR

  1. 1. Stek löken i lite olivolja på svag värme så att den "mjuknar" och se till att röra runt så den inte fastnar och blir torr.
  2. 2. Mixa kidneybönorna i en matberedare (då skalen är lite hårdare och gärna blir svåra att mosa för hand) tills de blir en någorlunda jämn krämig form.
  3. 3. Häll över bönröran i en bunke och blanda i 1 ägg samt alla kryddorna utom persiljan.
  4. 4. Blanda nu i löken du stekte tidigare och slutligen persiljan, se dock till att allt är väl blandat.
  5. 5. Hetta upp lite olivolja i en stekpanna och blanda under tiden ihop paneringens ingredienser och häll ut på t.ex. en plan tallrik.
  6. 6. Blöt gärna händerna lite innan du börjar att forma bönröran till burgare för att hindra att de kladdar sig fast. Ta lite av paneringen i handen och klappa översta sidan på burgaren du format vänd den och gör samma på andra sidan, du kan gärna upprepa detta en 2-3 gånger tills du upplever dem lite mer "hållbara".
  7. 7. Lägg sedan i burgaren i stekpannan och stek på medelvärme tills du ser att de reser sig lite & drar ihop sig (tiden är beroende av tjockleken du gjorde på burgarna)då är de dags att vända på dem. Du ser om det börjar se lite torrt ut i stekpannan, skvätt då på lite mer olja men överdosera inte!

Serveringsförslag: Med bröd, klyftpotatis, Ris, Sallad

 
 
 
Hoppas det smakar, kram Johanna! (:


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

myveggiesandi.blogg.se

Matlagning med anorexian vid min sida...

RSS 2.0