Lax & Zucchinilasange!

Hej!
Idag till lunch så provade jag en Zucchinilasange med rökt lax som var suupper god det rekomenderar jag till dom som gillar lax och massa grönsaker! Den kommer jag definetivt göra om och även göra några egna liknande variationer . Jag använde purjolök istället och 1dl fryst hackad spenat så det går lika bra det! ^^
 
 
 
 
 
 

Dom två översta är direkt från ugnen sedan dom andra är upplagda på fat.  (Mobil Bilder)
 
Recept 1 port
Ingredienser:
 
ca. 1 liten zucchini 
1 ½ dl keso
2 tsk pesto
2 soltorkade tomater
1 pressad vitlöksklyfta
ca. ½ dl spenat (fryst hackad spenat går lika bra men då tog jag 1dl spenat)
ca. ½ dl blomkål
ca. ½ dl broccoli
1/4 salladslök (vanlig lök el. purjolök går lika bra)
ca. 20-30g varmrökt lax
Kryddor (salt, peppar, basilika..)

 

1. Gör zucchiniplattor genom att skära strimlor av zucchinin med en osthyvel.
2. Koka broccolin och blomkålen så att de blir mjuka
3. Stek vitlök, spenat, finhackade soltorkade tomater och hackad salladslök i en stekpanna med olja och blanda ihop till en röra. 
4. Blanda peston med 1 dl keso i en skål.
5. Olja en ugnssäker form och lägg ett lager zucchiniplattor i botten. Häll ½ dl pestokeso över plattorna och fördela sedan spenatröran över keson. Lägg på ett nytt lager med zucchiniplattor och häll ½ dl pestokeso över plattorna. Hacka den kokta blomkålen och broccolin och fördela detta över pestokeson tillsammans med laxen. Lägg på ett sista lager zucchiniplattor och toppa till sist med ½ dl keso och lite kryddor efter smak.

6. Grädda i ugnen cirka 30 minuter på 200 grader

 

Hoppas du gillar det för det gjorde jag, kram Johanna! (:



Kommentarer
Jeanette

Kan man inte lägga till så att man följer bloggen? Puss

Svar: Jo det kan man nog men jag vet inte hur man fixar det på bloggen :/. Jag har ju frågat någon på facebook men ingen verkar vilja hjälpa mig med bloggen ): .Puss
Johanna V

2013-04-13 @ 15:10:10


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

myveggiesandi.blogg.se

Matlagning med anorexian vid min sida...

RSS 2.0