Jul Cheesecake med syrliga lingon!

Hejsan hejsan!
 
Idag så blev det lite Christmas spirit över dagens frukost eftersom det inte är så jätte långt kvar faktiskt :o ^^.  Det blev en min frukost cheesecake gröt som jag kryddade med julkryddor och härliga syrliga lingon till. Om man inte har lingon hemma i frysen så funkar det lika utmärkt med rårörda lingon eller vanlig lingonsylt ;).  Åååh gott var det, jajamensan! Man kan verkligen inte misslyckas med detta grund recept det blir alltid så himla gott tycker jag! :O :D
 
Jag tycker självklart att ni ska testa denna, jag har några andra liknande versioner som jag har gjort som ni finner här ---> Choklad & halloncheesecake , Kiwicake , Choklad med bananacitrus creamcheese.
 
 
Om ni vill ha större portion så kan ni dubbla satsen, tiden kanske behöver ökas då (har inte testat själv) eller så kan du äta den till mellanmålet! :)
 
 
Cheesecaken blev inte så vacker när jag tog på lite koladipp men om man skulle försöka ta bort det skulle det ju bara bli värre :(.
 
 
 

Jul frukost cheesecake med lingon!


1 liten portion
 
Botten:
 0,5 dl (ca. 15g) Havregryn
0,25 dl Äggvita / 1 äggvita
½ tsk Bakpulver
1 msk Yoghurt
0,5 msk Mandelmjölk eller annan mjölk
0,25-0,5 msk Stevia/sötning 
Valfria julkryddor eller pepparkakskrydda,
jag använde: 1 krm Vaniljpulver, 1 krm Kardemumma & ca ½ tsk Kanel
 
Topping:
2 msk Cream cheese
1 msk Yoghurt
0,5-1 tsk Stevia/sötning,
(jag använde några droppar amoretto sweetdrops)
  ca. 0,5-1 msk Mandelmjölk, valfri mjölk eller apelsinjuice*

Lingon efter behag eller ca 1-2 msk rårörda lingon/ sylt.
 
* Jag hade velat prövat med pressad apelsinsaft men dem som vi har hemma ska vi ha till en kaka som jag ska baka till mor min (recept kommer läggas upp).
 
 
  •  Sätt ugnen på 225 C grader. Blanda samman ingredienserna till botten efter smak. Häll det sedan i en liten ungsform (min är ca 12-14 cm i diameter).
  • Blanda sedan allt till toppingen förutom lingonen/sylten, häll i vätskan efter önskad tjocklek på smeten. Fördela toppingen så bra som möjligt över botten, strö sedan på önskad mängd fysta lingon eller sylt.
  • Grädda den i ca 10-15 minuter i ugnen (min var inne i 12 minuter). Servera eventuellt med eller utan valfria tillbehör!
 
 
 
 
Kram Johanna! :)
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

myveggiesandi.blogg.se

Matlagning med anorexian vid min sida...

RSS 2.0