Karibisk Pumpagryta!

Hallå där! :)
 
För några dagar sedan så gjorde jag en enkelt, milid och god Karibisk pumpa gryta med lite sötma till hela familjen. Den är inte alls komplicerad och tar kanske runt en halv timme att laga, jag tror även att den passar dem flesta i smaken ^^.
 
Man bör ju passa på nu när det är billigare med pumpa (iaf butternut pumpa där jag handlar), så det kommer komma lite fler mat recept på ingång med pumpa som ingrediens :).
Själv så har jag bara användt pumpa i frukost måltider samt bakning mest, men jag har nog aldrig använd det i matlagning vad jag kan komma på i alla fall. Pumpan smakade väldigt bra i denna gryta, och passade med alla det andra ingredienserna och smakerna ^^.
 
 
 
 
 

Karibisk Pumpagryta!


ca. 4-6 portioner
 
Ingredienser:
ca. 700g Pumpa (jag tog butternut)
1 burk Black eyed beans (svartaögonbönor)
1 pkt (400g) Krossad tomat
1 Lagerblad
2 Vitlöksklyftor, finhackade
1 Gul lök, skivad
1 msk Worcestershiresås
3 dl Grönsaksbuljong
5-6 stänk Tabasco (jag tog mer)
1-2 tsk Balsamvinäger
1 msk Farinsocker (jag tog sukrin gold istället)
200g Majs
1 Röd paprika, strimlad

  • Skala och kärna ur pumpan, skär dem sedan i centimeter stora tärningar. Värm sedan en stor kastrull på medelvärme med olivolja i. Tillsätt lök, vitlök, pumpa, paprika och lagerblad. Blanda samman allt och lägg på locket, sänk värmen och låt grönsakerna mjukna under sporadisk omrörning i några minuter.
  • Tillsätt tomat, bönor och majs. Blanda och häll ner buljong, worcestershiresås, tabasco, farinsocker och vinäger. Rör om det så att det blandas samman, lägg sedan på locket och låt det sjuda i ca 15 minuter eller tills pumpan har mjuknat.
Servera eventuellt med färsk hackad persilja tillsammans med eller utan ris eller annat matgryn. Själv så tycker jag det räcker med att äta den precis som den är ^^.
 
 
Kram Johanna! :)


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

myveggiesandi.blogg.se

Matlagning med anorexian vid min sida...

RSS 2.0